Zbiórka I Oddolny Kongres Tańca - zdjęcie główne

I Oddolny Kongres Tańca

3 515 zł  z 6 800 zł (Cel)
Wpłaciły 73 osoby
Wpłać terazUdostępnij
 
Alka Nauman - awatar

Alka Nauman

Organizator zbiórki


I ODDOLNY KONGRES TAŃCA przeciwko przemocy 7-8.11.2021, Warszawa, Teatr Powszechny.

Czujemy potrzebę zmian. Organizujemy Oddolny Kongres Tańca, poświęcony tematowi przemocy w tańcu i choreografii. Potrzebujemy Waszego wsparcia!

Jesteśmy osobami związanymi ze sztuką tańca i edukacją taneczną na różne sposoby. Jako artystki, badaczki, aktywistki, pedagożki, czujemy, że nadszedł czas na zmiany. Chcemy stworzyć bezpieczną przestrzeń, w której będzie można omówić temat przemocy w tańcu i choreografii. Chcemy zastanowić się nad przyczynami zakorzenienia przemocy na scenie, w salach prób, klasach szkolnych czy strukturach akademickich. Chcemy zrozumieć mechanizmy psychologiczne i socjologiczne, powodujące przyzwolenie na ten stan rzeczy, i wypracować narzędzia do skutecznego rozmontowywania ich.

Zależy nam nie tylko na analizie obecnej sytuacji, ale też na znalezieniu sposobów na długofalową i trwałą zmianę. Wierzymy w możliwość wytwarzania modeli edukacji i pracy twórczej, w których nie ma miejsca na przemoc i które wspierają wszystkie zaangażowane osoby. Podczas Oddolnego Kongresu Tańca chcemy zobaczyć, jak jest, wyobrazić sobie, jak może być, i dowiedzieć się, jak do tego doprowadzić. 

Zapytamy, jak rozpoznawać przemoc, jak na nią reagować i jak jej zapobiegać. Przyjrzymy się mechanizmom sprawiającym, że bywa przezroczysta lub ignorowana. Zastanowimy się, jakie narzędzia już mamy do dyspozycji, a jakie jeszcze powinny powstać. Interesuje nas zarówno skala doświadczeń indywidualnych, jak i ogólnokrajowy przekrój. Chcemy czerpać z wszelkich dziedzin, które mogą wesprzeć świat tańca i choreografii w procesie zdrowienia. 

Do udziału w panelach, prowadzenia warsztatów i wygłoszenia wykładu zaprosiłyśmy artystki, badaczki tańca, ekspertki antydyskryminacyjne, a także osoby, które ujawniły przemoc, jakiej doświadczyły, i zmierzyły się z różnego rodzaju reakcjami.

Po Oddolnym Kongresie Tańca chcemy opracować i rozpowszechnić kodeks dobrych praktyk, żeby zgromadzona i wypracowana wiedza mogła znaleźć realne zastosowanie na jak najszerszą skalę.

Zależy nam, żeby mimo oddolnego charakteru, praca włożona w realizację Kongresu nie polegała wyłącznie na aktywizmie. Teatr Powszechny udostępnił nam przestrzeń na preferencyjnych warunkach, co jest dużym odciążeniem. Chcemy jednak móc choć symbolicznie zapłacić moderatorkom i gościniom paneli oraz prowadzącym warsztaty. Pozostają też takie koszty, jak przygotowanie koncepcji wydarzenia i jego organizacja – przez koordynację, produkcję, promocję, po opracowanie i dystrybucję materiałów pokongresowych. 

 PROGRAM 

Organizacja: Monika Błaszczak, Alka Nauman, Hanna Raszewska-Kursa, Łukasz Wójcicki (od kwietnia 2021-października 2021)

Współpraca organizacyjna: Magdalena Juźwik

Współpraca logistyczna: Alicja Czyczel, Dominika Kureczko, Katarzyna Rochowicz

Partnerka: Fundacja Warsaw Bauhaus

Matronat: Fundacja Feminoteka

7 listopada: JAK JEST?

11.00-12.00 – wykład otwarcia 

2021 rok to czas, kiedy o przemocy w sztuce mówi się coraz głośniej. Co dotąd wydarzyło się w kwestii ujawniania przemocy na polskiej scenie tańca i choreografii i jakie rezultaty przyniosła odwaga osób mówiących o swoich doświadczeniach? Jakie zmiany zaszły w ostatnich latach? Wykład będzie próbą podsumowania aktualnej sytuacji i zebrania w całość pojedynczych działań. Jednocześnie zaryzykuje spojrzenie w przeszłość i wydobycie z niej niejawnych założeń, które warto współcześnie poddać krytycznemu oglądowi. Korzenie nadużyć sięgają bowiem bardzo głęboko, być może do samych początków tańca scenicznego, i łączą się z historią nadużyć w sztuce w ogóle. Czy da się zrekonstruować i nazwać przekonania, które sprawiają, że przemoc w tańcu jest tak wstrząsająco niezauważana lub wręcz akceptowana? Czy da się je dziś przepracować i zaszczepić w ich miejscu nowe, zdrowsze idee?

Wykład: Hanna Raszewska-Kursa

12.00-12.30 – przerwa

12.30-14.30 – panel dyskusyjny 

Hasztag #metoo wprowadziła w obieg w 2006 r. Tarana Burke, inicjując kampanię wsparcia czarnych kobiet z uboższych grup społecznych z doświadczeniem przemocy seksualnej. W 2017 r. Alyssa Milano spopularyzowała go, pisząc: „Gdyby wszystkie kobiety, które były kiedyś molestowane seksualnie, napisały ‘#MeToo’ w swoich statusach, być może udałoby się pokazać ludziom, jaką skalę ma to zjawisko”. Skala rzeczywiście okazała się wstrząsająca. Ujawnienie jej przyniosło wielu osobom – nie tylko ciskobietom – poczucie wzmocnienia i solidarności. Pośrednio ruch #metoo miał wpływ na wzrost widoczności różnych dyskryminacji: ze względu na płeć, kolor skóry, stopień sprawności, orientację seksualną, tożsamość płciową. Także na scenie tańca i choreografii wciąż istnieje wiele nierówności. W panelu spróbujemy zobaczyć je z różnych perspektyw i zastanowić się, dlaczego zmiany zachodzą tak powoli.

Gościnie: Alka Nauman, Maja Staśko, Oma Ukwuoma, Katarzyna Żeglicka 

Prowadzenie panelu: Monika Błaszczak 

14.30-15.30 – przerwa 

15.30-18.45 – NIE!tańczę – warsztat asertywnej komunikacji i reagowania na sytuacje przekraczania granic dla kobiet i osób transpłciowych (podany czas zawiera kwadrans przerwy)

Warsztat NIE!tańczę będzie pretekstem, aby:

  • zastanowić się, ile potrzebujesz przestrzeni, żebyś czuła się bezpiecznie,
  • wypracować sposoby byś byłx słyszanx i widzianx.

Skupimy się na ćwiczeniu umiejętności w zakresie:

  • skutecznej, spójnej i asertywnej komunikacji,
  • rozpoznawania, diagnozowania i reagowania na sytuacje przekraczania granic.

Podczas warsztatu wykorzystamy ćwiczenia pracy z ciałem, oddechem i głosem. Skupimy się na improwizacji ruchowej, ruchu autentycznym oraz wizualizacji. 

Prowadzenie warsztatu: Katarzyna Żeglicka 

8 listopada: JAK CHCEMY, ŻEBY BYŁO?

11.00-13.00 – panel dyskusyjny

Żeby się bronić, trzeba wiedzieć: przed czym i jak. Jak działają mechanizmy przemocy i dlaczego często długo nie orientujemy się, że to, czego doświadczamy, to przemoc? Jakie są jej formy i jak je rozpoznawać? Które z nich są specyficzne dla tańca i choreografii? Podczas panelu zastanowimy się jak rozpoznawać różne rodzaje opresji i jak o nich opowiadać. Zapytamy, z czym należy się liczyć, jeśli doświadczyło się przemocy i jak przepracowywać jej rezultaty, takie jak flashbacki, obniżone poczucie sprawczości i własnej wartości. Zastanowimy się, z jakimi rodzajami reakcji można spotkać się po ujawnieniu przemocy (victim blaming, nagła ekspozycja, utrata prywatności) i jak z nimi pracować. Zapytamy też, jakie sposoby wspierania osób z doświadczeniem przemocy są najbardziej skuteczne i jaka jest – i jaka może być – w tym procesie rola środowiska i instytucji.

Gościnie: Monika Błaszczak, Ramona Nagabczyńska oraz Joanna Piotrowska z Fundacji Feminoteka

Prowadzenie panelu: Alka Nauman

13.00-14.00 – przerwa

14.00-17.30 – warsztat (podany czas zawiera półgodzinną przerwę)

Strach przed oceną, przed wystawieniem siebie bądź swojej pracy na ocenę jest blokujący i często odbiera przyjemność z tworzenia spektaklu, projektu czy roli. Krytyka zazwyczaj kojarzona jest negatywnie, jak coś czego należy unikać aż do momentu zaprezentowania „idealny efektu”. Stosując jednak odpowiednie metody dawania feedbacku możemy nauczyć się dostawać i dawać informacje na temat naszej pracy, które mogą być rozwijające i otwierające na inne pola dalszych poszukiwań twórczych.  W ramach warsztatów zapoznamy się z metodami dawania oraz przyjmowania feedbacku. A także tym jak można wytwarzać w swoim procesie twórczym przestrzeń na feedback.

Prowadzenie warsztatu: Gosia Wdowik

17.30-17.45 – przerwa 

17.45-18.15 – podsumowanie 

Dwa dni to mało, ale zarazem bardzo dużo. Podczas Kongresu będziemy starać się na bieżąco wychwytywać i notować wspólnie wytwarzaną wiedzę. W szkicowym, tworzonym na gorąco, podsumowaniu znajdą się wnioski i refleksje, które wykiełkują podczas paneli i warsztatów, a także zarys rozwiązań i pomysłów pojawiających się w trakcie wydarzenia. Po Kongresie mamy nadzieję zebrać jego rezultaty w całość i w postaci bezpłatnych materiałów poradniczych dystrybuować je w całym kraju. Co ważne, traktujemy Kongres jako format, możliwy do realizacji w innych miastach, czy z naszym udziałem, czy bez. Może to właśnie ty zechcesz zorganizować II Oddolny Kongres Tańca? A Wy kolejny?  

Podsumowanie: Hanna Raszewska-Kursa

Zakładane koszty:

Wynagrodzenie za wykład 300 zł

Wynagrodzenie za moderację paneli 200 zł (2 os. x 100 zł)

Wynagrodzenie za udział w panelu 700 zł (7 os. x 100 zł) 

Wynagrodzenie za prowadzenie warsztatów 600 zł (2 os. x 300 zł)

Wynagrodzenie za opracowanie koncepcji, koordynację, produkcję 2 000 zł (4 os. x 500 zł)

Wynagrodzenie za redakcję poradnika pokongresowego 250 zł

Wynagrodzenie za tłumaczenie na jęz. migowy 500 zł

Wynagrodzenie za promocję 500 zł

Wynagrodzenie za stworzenie identyfikacji wizualnej 500 zł

Druk materiałów 50 zł

Opłata za salę w Teatrze Powszechnym 700 zł

Bufor na nieprzewidziane wydatki 500 zł

Łącznie: 6 800 zł 

Jeśli pozyskamy większą kwotę niż 6 800, nadwyżkę przeznaczymy na podwyższenie wynagrodzeń.

Kim jesteśmy:

Monika Błaszczak – polsko-łemkowska artystka interdyscyplinarna, badaczka i choreografka. Jako absolwentka Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu aktywnie wykorzystuje swoje doświadczenia do konstruowania wolnych od przemocy praktyk choreograficznych i do poruszania światów feministycznych i queerowych. Bada zdolność organizmu do samoleczenia oraz hauntologiczny i widmowy wymiar ruchu. Prezentowała prace m.in. w Tate Modern, Lilian Baylis Studio Sadler’s Wells, The Barbican, V&A Museum, South London Gallery. Więcej:  www.monikablaszczak.com, @maok.pl (Instagram)

Alka Nauman – choreografka, performerka i działaczka pracująca między Londynem a Warszawą. Ukończyła choreografię w London Contemporary Dance School i Etnologię oraz Antropologię Kulturową na Uniwersytecie Warszawskim. Łączy choreografię, taniec, aktywizm i sztuki wizualne. Interesuje ją absurd i groteska jako strategie walki z faszyzmem. Wierzy, że choreografia daje narzędzia do zmiany społecznej poprzez tworzenie bezpiecznych i niehierarchicznych przestrzeni. Jej były pokazywane w The Place, Chisenhale Dance Space, Komunie//Warszawa, Curie City i Stroboskop Art Space. Więcej: @alka_nauman (Instagram),  alicjanauman.com

Hanna Raszewska-Kursa – badaczka i krytyczka tańca, specjalizująca się w historii i teorii tańca XX i XXI wieku. Redaktorka m.in. książki Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018. Autorka m.in. Teorii tańca w polskiej praktyce (napisanej dzięki stypendium MKiDN, wydanej w ramach Programu wydawniczego IMiT). Założycielka Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej i Fundacji „Myśl w Ciele”. Praktyka taneczna, bezpośrednie doświadczanie ruchu, jest dla niej nieodzownym elementem jej warsztatu teoretyczki tańca. Więcej: hannaraszewska.wordpress.com

Łukasz Wójcicki (organizator od kwietnia 2021 do października 2021)  – performer, tancerka, choreograf, artywistka, animator kontrkultury, badaczka. Interesuje go polityczność ciała, choreografia społeczna i dekonstrukcja przywileju, patriarchatu i normatywności. Bada nowe formy obecności w kontekście katastrofy ekologicznej i antykapitalizmu. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna//Warszawa. Od 2016 związana z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa. Laureat Europe Beyond Access „Taniec i niepełnosprawność. Przekraczanie granic” i rezydencji Visegrad Artist Residency Program—Performing Arts. Więcej: lukaszwojcicki.noblogs.org


grafika: Zofia Kofta


Wybierz kwotę


20 
50 
100 
200 
1 000 
Inna
Wpłać teraz
 Bezpieczne płatności online
3 515 zł  z 6 800 zł (Cel)
Wpłaciły 73 osoby
Wpłać terazUdostępnij
 
Alka Nauman - awatar

Alka Nauman

Organizator zbiórki

Zadaj pytanie

Wpłaty: 73

Kalina D - awatar
Kalina D
40
Anonimowy Darczyńca - awatar
Anonimowy Darczyńca
30
Anonimowy Darczyńca - awatar
Anonimowy Darczyńca
50
Anna D. - awatar
Anna D.
100
karolina - awatar
karolina
20
Zuzanna - awatar
Zuzanna
20
Anonimowy Darczyńca - awatar
Anonimowy Darczyńca
50
Anonimowy Darczyńca - awatar
Anonimowy Darczyńca
50
Anonimowy Darczyńca - awatar
Anonimowy Darczyńca
50
Adela Prochyra - awatar
Adela Prochyra
50

Uważasz, że ta zbiórka zawiera niedozwolone treści ? Napisz do nas

Stwórz swoją
pierwszą zbiórkę

Nie czekaj, weź sprawy w
swoje ręce teraz!

Jak założyć zbiórkę na Pomagam.pl

Pomagam.pl to największy i najpopularniejszy w Polsce serwis do tworzenia internetowych zbiórek pieniężnych. Dzięki Pomagam. pl w łatwy i bezpieczny sposób zbierzesz pieniądze na dowolny cel, np. pokrycie kosztów leczenia, wsparcie znajomych i rodziny w ciężkich chwilach, realizację projektów społecznych, kulturalnych i biznesowych albo spełnianie marzeń.

Krok 1:Obejrzyj krótki film poniżej, który tłumaczy, jak działa Pomagam.pl.

Krok 2:Zbiórkę na Pomagam.pl przygotowujesz i publikujesz samodzielnie. Nie przejmuj się - założenie zbiórki trwa dosłownie kilka chwil i jest prostsze, niż myślisz (zobacz krótki film poniżej).

Krok 3:Dla swojej zbiórki wybierasz adres internetowy, pod którym będzie ona dostępna dla każdego, np. pomagam.pl/nazwazbiorki. Zbieranie pieniędzy polega na zapraszaniu jak największej liczby osób do odwiedzenia tej strony. Pomagam.pl pozwala automatycznie rozesłać zaproszenia e-mailowe, udostępnić zbiórkę na Facebooku, Twitterze itd. Od razu możesz przyjmować wpłaty. Konto do wypłat wskażesz później.

Krok 4:Wszystkie osoby odwiedzające Twoją zbiórkę mogą szybko i bezpiecznie wpłacać na nią pieniądze, np. przy użyciu przelewów internetowych, kart kredytowych, tradycyjnych przelewów bankowych, a nawet na poczcie! Wpłaty księgują się natychmiast. Wszyscy widzą, jaką kwotę udało się już zebrać, i mogą zapraszać do zbiórki kolejne osoby. Dzięki Pomagam.pl udostępnianie zbiórki na Facebooku, Twitterze lub e-mailowo jest niezwykle proste. Zbiórkę odwiedzają i udostępniają kolejne osoby i tak tworzy się efekt kuli śnieżnej.

Krok 5:Pieniądze ze zbiórki możesz wypłacać na konto bankowe w każdej chwili i tak często, jak chcesz. Wypłata pieniędzy trwa na ogół 1 dzień roboczy. Wypłata nie spowoduje zmiany stanu licznika wpłat na stronie Twojej zbiórki. Możesz dalej zbierać pieniądze, a zbiórka będzie trwać aż do momentu, gdy zdecydujesz się ją zamknąć.

Opłaty:Założenie i prowadzenie zbiórki w serwisie jest darmowe, jednak od zebranej przez Ciebie kwoty potrącimy niewielki procent na pokrycie kosztów promocji serwisu i kosztów operatorów płatności (łącznie - 7,5 % od zebranej kwoty). Są to jedyne opłaty, jakie poniesiesz ! Dzięki nim Pomagam.pl jest najskuteczniejszym narzędziem do tworzenia zbiórek pieniężnych w internecie. Nigdy nie pobieramy dodatkowych lub ukrytych opłat.

Prawda, że proste? To właśnie dlatego dziesiątki tysięcy osób prowadzi już swoje zbiórki na Pomagam.pl. Nie czekaj. Dołącz do nich teraz! Aby założyć zbiórkę, kliknij tutaj lub w przycisk poniżej:

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij