Zbiórka WebDoc o Bronisławie Piłsudskim - miniaturka zdjęcia

WebDoc o Bronisławie Piłsudskim

Danuta Onyszkiewicz - awatar

Danuta Onyszkiewicz

Organizator zbiórki

Historia

Bronisław Piłsudski był wielkim antropologiem ludów Dalekiego Wschodu Rosji i Japonii. Przeprowadzone przez niego badania terenowe i ich wyniki do dzisiaj mają wielką wartość naukową, a historia jego życia przepełniona jest tragicznymi, dramatycznymi, ale również pięknymi momentami. Chcielibyśmy opowiedzieć tą historię i tym samym ocalić ją od zapomnienia.

Bronisław żył w latach 1866-1918 i jako młody student został skazany na śmierć za powiązania z zamachem na cara Aleksandra III. Na szczęście w nieszczęściu karę śmierci zamieniono na piętnaście lat katorgi na Dalekim Wschodzie Rosji – Sachalinie - wyspie, którą na przełomie XIX i XX wieku uważano za najgorsze miejsce zsyłki ze względu na bardzo surowy klimat. Tam Bronisław najpierw ciężko pracował przy wyrębie drzew ale potem, kiedy dostrzeżono, że umie czytać i pisać został przydzielony do prac administracyjnych. Zaczął prowadzić również obserwacje meteorologiczne i właśnie wtedy zetknął się z ludem Ajnu, który go zafascynował. W Ajnuskiej wiosce zbudował szkołę i uczył mieszkające na tamtych terenach dzieci. Jego wejście w tamtejszą społeczność okazało się tak autentyczne i głębokie, że otrzymał przydomek „Król Ajnu”. W wyniku amnestii po dziesięciu latach karę zsyłki zamieniono mu na zakaz opuszczania Dalekiego Wschodu. Dostał od rosyjskich władz propozycję podjęcia badań nad kulturami lokalnych ludów dlatego, że już świetnie znał teren i na własną rękę prowadził  przez wiele lat podobne badania. Niedługo później osiedlił się w jednej z ajnuskich wiosek i ożenił się z krewną lokalnego wodza. Owocem tego małżeństwa była dwójka dzieci - syn Sukezo i córka Kiyo. 

Przez wiele lat badań udało mu się stworzyć słowniki ludów Giliaków i Ajnu, opisać ich życie codzienne, legendy i bajki, nagrać ich język na wałkach woskowych i cynowych oraz walczyć o ich prawa. Badania nad kulturą Ajnów były szczególnie istotne i ciekawe ze względu na to, że to plemię, zasiedlające pierwotnie także północną Japonię jeszcze przed przybyciem na wyspy dzisiejszych Japończyków, miało bardzo specyficzną kulturę i tajemnicze pochodzenie. Ich wygląd i kultura były odmienne od japońskiej, a byli jednymi z rdzennych mieszkańców północnej Japonii, uważanej zwykle za bardzo homogeniczne społeczeństwo.

Po wybuchu wojny rosyjsko-japońskiej był zmuszony opuścić rodzinę i z Dalekiego Wschodu  przez Stany Zjednoczone powrócić do Europy, gdzie w ówczesnej Galicji rozpoczął badania na temat Podhala i był współtwórcą Muzeum Tatrzańskiego. Za swoje dokonania naukowe Bronisław dostał wiele nagród i cieszył się wielkim uznaniem w świecie akademickim pomimo faktu, że był zesłańcem. Istnieją również spekulacje, że to właśnie jego historia była inspiracją dla innego Bronisława - Malinowskiego - kiedy tworzył swoją klasyczną dziś teorię badań terenowych. W dzisiejszej Japonii i na rosyjskim Sachalinie stoją pomniki wystawione na cześć Bronisława Piłsudskiego, a w Polsce są one dopierow planach. 

Jego dokonania mają ogromną wartość antropologiczno-muzealniczą ponieważ bez tego nie wiedzielibyśmy jak wyglądały kultury Ainu czy Giliaków ani jak brzmiał ich język - są to ludy które bazowały na przekazie ustnym i nie posiadały własnego pisma.Większość zebranych przez niego eksponatów będzie wystawiona w Muzeum Ainu na Hokkaido w 2020r. przy okazji Olimpiady, która ma się odbyć w Japonii. Postać Bronisława jest w Polskiej historii przyćmiona przez dokonania jego młodszego brata, Józefa. Tylko bardziej zainteresowani tematem mogą znaleźć o nim więcej informacji, a jedynie środowisko akademickie zna bliżej jego historię i dokonania.


Projekt

Dlaczego gra?

W czasach kiedy internet odgrywa ogromną rolę w znajdywaniu informacji, a gry komputerowe są jedną z najbardziej rozwiniętych rozrywek dla młodego pokolenia potrzeba tworzenia nowych form nauczania jest bardzo istotna. Gry w kulturze posiadają dominującą pozycję nie tylko w rozrywce, ale również w edukacji, sztuce i e-sportach. Powstaje też coraz więcej internetowych dokumentów, które w ciekawy sposób łączą przekazywanie wiedzy, nowe technologie, media oraz storytelling.

To, co my chcemy stworzyć nazywamy “grą” ponieważ planujemy połączyć użycie fotografii i filmów historycznych z dźwiękami i animacjami stworzonymi przez grafików w interaktywnej formie. Wszystko to ma pomóc nam w przedstawieniu historii Bronisława w jak najbardziej angażujący i interesujący sposób. W proponowanej przez nas grze użytkownik sam podejmuje decyzje oraz od razu dostaje odpowiedź na daną interakcję, dlatego ten sposób zdobywania informacji pozwala na przyjemną naukę tematu. Immersyjność - czyli "zanurzenie" w grze - ma również duży wpływ na zaangażowanie w nią.  "Zanurzenie" charakteryzuje się to tym, że odbiorca uczestniczy w przedstawianej historii odbywającej się w prawdziwych miejscach, które dzięki temu może łatwo skojarzyć. Gry edukacyjne pozwalają rozwinąć nie tylko wiedzę, ale również pracę zespołową, rozwiązywanie napotkanych problemów, krytyczne myślenie oraz komunikację. Internet jest najlepszym medium pozwalającym na międzynarodową komunikację pomiędzy użytkownikami, z tego też powodu jest niezmiernie ważne, by strona była zaprojektowana w sposób atrakcyjny i angażujący - tylko wtedy będzie mogła zdobyć serca graczy. 

Wizualność jest w dzisiejszych czasach bardzo ważnym elementem nauki. Jeśli strona internetowa posiada sam tekst, może być merytorycznie świetna, ale dla studentów i uczniów będzie nudna. Jeśli połączymy wizualizację z nauką oraz możliwością dowiadywania się najnowszych informacji z odbywanej podróży(o której piszemy niżej), internetowy dokument będzie przez parę lat ciągle rozbudowywany, przez co użytkownik będzie mógł śledzić postępy wyprawy. Na podobnej podstawie powstaje wiele interaktywnych filmów oraz dokumentów (tzw. WebDoc).  


Wyprawa

Planowana jest również wyprawa śladami Bronisława, która ma być odrębnym elementem powstającej gry i jeśli dojdzie do skutku to będzie również zasilać jej treść poprzez stopniowe wprowadzanie do gry informacji w formie reportażu. Pomoże to w rozbudowaniu historii i głównego celu przedsięwzięcia -zainteresowania młodszego pokolenia historią Bronka. Jeśli ta część projektu interesuje także Ciebie, proszę wejdź na stronę dotyczącą wyprawy - www.sladamibronka.com


Czego nam potrzeba

Fundusze będą użyte do:

 - Zdobycia filmów, nagrań dźwiękowych, skanów fotografii i dokumentów potrzebnych do stworzenia gry

 - Edycji

 - Stworzenia grafiki

 - Napisania tekstów

 - Stworzenia projektu logiki systemu

 - Udźwiękowienia

 - Stworzenia efektów wizualnych

 - Tłumaczenia na języki: angielski, rosyjski i japoński

Jeśli uda nam się zebrać więcej funduszy, będą one przeznaczone na dalsze rozwinięcie gry oraz sfinansowanie wyprawy. Chcielibyśmy zdążyć z produkcją historycznej części gry na jesień 2018 roku, by razem z obchodami stulecia polskiej Niepodległości oraz setną rocznicą śmierci Bronisława opowiedzieć o zapomnianym Piłsudskim.


Dlaczego Crowdfunding?

Celem projektu jest rozbudzenie szerokiego zainteresowania postacią Bronisława Piłsudskiego i dlatego nie chcemy obracać się tylko w kręgu dofinansowań naukowych czy sponsorów biznesowych. Chcielibyśmy, żeby każda osoba, która zainteresowała się naszym projektem mogła nas wesprzeć. Każdy, kto wierzy w przedsięwzięcie i chciałby mieć jakikolwiek wpływ na powstanie gry oraz zorganizowanie wyprawy może się dołączyć. Planujemy by projekt stworzony przez nas, pasjonatów dla Was - użytkowników był na tyle atrakcyjny, by wreszcie wydobyć postać Bronisława z pomiędzy zakurzonych stron książek w bibliotekach akademickich. Z tego właśnie powodu potrzebujemy Waszego wsparcia! Wszystkich darczyńców mamy zamiar wpisać w listę podziękowań na stronie internetowej wyprawy.

 

O nas

Jesteśmy pasjonatami różnych dziedzin i chcemy je połączyć, by stworzyć ciekawy projekt popularno-naukowy przeznaczony dla młodego pokolenia. Nasze zainteresowania i doświadczenia łączą w sobie nowe technologie, tworzenie gier komputerowych, nauki społeczne, dziennikarstwo, filologię i kulturę japońską, fotografię i design.

   Danuta Onyszkiewicz - Z wykształcenia antropolożka, z zainteresowania włóczęga, hobbystycznie fotografka i pomysłodawczyni projektu. Lubi spaghetti i Nutellę, ogląda filmy animowane z siostrzenicami i ma czarnego kota. Przez kilka lat prowadziła badania na temat obrzędowości ludowych na terenie Mazowsza, antropologi widowisk wśród żonglerów i sztuki cyrkowej w Europie. Szkoliła się na Uniwersytecie Brunel w Londynie, Uniwersytecie Warszawskim i Uniwersytecie Kopenhaskim. Spędziła rok w Australii podróżując i robiąc kurs fotografii. Tematem Bronisława Piłsudskiego interesuje się od bardzo dawna - jest to dla niej interesująca część historii rodzinnej dlatego, że jej pradziadkiem był młodszy brat Bronisława, Józef Piłsudski.

   Michał Jakubowski - Entuzjasta nowych mediów, kultury masowej, designu i zapalony gracz komputerowy. Lubi i umie zaparzyć kawę po turecku, czyta komiksy, dużo gra i ogląda fajne programy na YouTube. Wykształcony na Uniwersytecie Łódzkim, Uniwersytecie Sakarya w Turcji, a obecnie doktorant na Uniwersytecie Koźmińskiego. Występuje na wielu międzynarodowych konferencjach dotyczących gier edukacyjnych . Był lead, content i concept designerem w tworzeniu wielu gier mobilnych i edukacyjnych między innymi dla Kancelarii Prezydenta RP. Zajmuje się techniczną stroną tworzenia gry dokumentalistycznej. 

   Joanna Baranowska - Japonistka, tłumaczka, kulturoznawczyni i pasjonatka sztuk walki. Lubi czytać (wszystko, nawet informacje na pudełkach płatków śniadaniowych) i jeść zupę pomidorową. Ma bardzo pozytywnie nastawionego do życia psa. Wykształcona na Uniwersytecie Warszawskim na wydziale Orientalistyki, prowadzi własną szkołę językowo-kulturową gdzie uczy Japończyków nie tylko języka polskiego, ale również polskiej kultury. Bardzo często jeździ do Japonii jako przewodniczka i tłumaczka. Posiada szeroką wiedzę na temat historii, obyczajów i sztuki Japonii. Pomaga przy organizacji projektu jako główna ogarniaczka formalności, tłumaczka i znawczyni kultury japońskiej.

 


 

Wybierz kwotę

Aktualności

  • Danuta Onyszkiewicz - awatar

    Danuta Onyszkiewicz

    17.08.18
    17.08.18

    Witajcie! Mamy dla was naprawdę fajną ofertę - zerknijcie na wideo i zobaczcie co możecie dostać w podzięce za wsparcie!

Danuta Onyszkiewicz - awatar

Danuta Onyszkiewicz

Organizator zbiórki

Wpłaty - 24

Anonimowy Darczyńca - awatar
1 000
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
150
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
20
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
50
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
20
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
100
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
20
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
20
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
50
Anonimowy Darczyńca
Anonimowy Darczyńca - awatar
100
Anonimowy Darczyńca

Uważasz, że ta zbiórka zawiera niedozwolone treści ? Napisz do nas

Jak to działa?

1

Stwórz zbiórkę

Podaj kwotę, uzupełnij opis, gotowe!

2

Udostępnij

Zapraszaj do wsparcia zbiórki.

3

Zbierz pieniądze

Wykorzystaj najlepsze narzędzie w sieci.

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij

Pomagam.pl korzysta z plików cookie na zasadach opisanych w polityce prywatności, która uległa zmianie. Dowiedz się więcej.