📊 Najnowsze dane o darczyńcach w Polsce
❤️ Bariery i motywacje kierujące darczyńcami
🚀 Technologie i trendy dobroczynności
👥 Pokoleniowe oblicza pomagania
💡 Opinie i prognozy czołowych ekspertów
Zapisz się na nasz newsletter, aby odblokować pobieranie tego raportu ➡️⬇️
Dane przetwarzane są zgodnie z naszą Polityką Prywatności. Możesz w każdej chwili wycofać zgodę, klikając w link podany w każdym mailu lub pisząc na adres [email protected].
64%
Polaków woli wspierać organizacje oferujące pomoc bezpośrednią.
300 zł
Połowa Polaków w ciągu ostatnich 2 lat przekazała dla organizacji społecznych do 300 złotych.
39,7%
Osób wspiera zbiórki online, co czyni crowdfunding najpopularniejszym całorocznym kanałem wsparcia NGO.
243 zł
Tyle przeznaczylibyśmy średnio na zdrowie, mając 1 tys. zł do przekazania na cele społeczne.
61%
Osób ocenia swoje wsparcie jako spontaniczne i emocjonalne.
... i wiele innych
Tutaj znajdziesz odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania wokół działań charytatywnych i filantropii Polaków:
Poznaj, co naprawdę kieruje darczyńcami i jak możesz to wykorzystać w swojej organizacji ⬇️
Pobieram raportONLINE
Pomaganie przeniosło się do sieci.
1 klik, przelew i gotowe.
CEL
Chcemy mieć powód i dowód. To buduje zaufanie i daje sprawczość.
IMPULS
Pomagamy tu i teraz - pod wpływem emocji i spontanicznie.
MIKRO
To drobne gesty zmieniają świat.
Małe wpłaty, wielka siła.
PRZY OKAZJI
Pomoc najlepiej działa, gdy staje się częścią codziennych nawyków.
CZAS
Nie mamy go wiele. W pędzie dnia wygrywa prostota i szybkość.
Fundraising w Polsce ma twarz crowdfundingu. Przynajmniej w oczach darczyńców. Jest nie tylko najpopularniejszym kanałem całorocznego wsparcia NGO, ale także wychodzi na prowadzenie wśród młodszych pokoleń - Millenialsów i Pokolenia Z. Możemy więc zakładać, że będzie jeszcze rósł w siłę.
Dobrosława Gogłoza
Prezeska Fundacji Pomagam.pl i Dyrektor Zarządzająca w serwisie Pomagam.pl
Badanie potwierdza, że Polki i Polacy najczęściej otwierają portfele w odpowiedzi na problemy zdrowotne, potrzeby osób z niepełnosprawnościami czy pomoc zwierzętom. To oczywiście obszary ogromnych potrzeb i wielkich emocji. Patrząc na rozwój III Sektora, są to jednak środki, które przepływają przez organizacje, ale w większości nie budują stabilności Sektora.
Michał Braun
Dyrektor Narodowego Instytutu Wolności - CRSO
Wciąż wspieramy głównie zdrowie i niepełnosprawność, a prawa kobiet, osób LGBT+ czy rozwój lokalny zostają na marginesie. Być może dlatego, że łatwiej pomóc osobie w kryzysie niż wspierać abstrakcyjną ideę zmiany. Może to też efekt słabszej komunikacji w tych obszarach. W fundraisingu wygrywa ten, kto poruszy serce i opowie historię tak, by stała się „naszą sprawą”.
Mirella Panek-Owsiańska
Ekspertka CSR/ESG i fundraisingu
Fundraising to zmiana, która niesie zamożność, radość, rozwój. A największymi wrogami fundraisingu są święty spokój i wymówki. Warto podjąć próbę i postawić wyżej relacje z darczyńcami – zacząć z nimi dialog, posłuchać ich opinii. Codzienne spotkania, telefony i maile zbudują z czasem sieć kontaktów i przyjaźni, które z czasem zaowocują również pieniędzmi.
Robert Kawałko
Prezes i założyciel Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu oraz fundacji Polski Instytut Filantropii
Nie wierzę w uniwersalne zasady komunikacji w fundraisingu. Znamy przecież dziesiątki przypadków, gdy ogromne sumy pozyskiwano nie dzięki długofalowej strategii, a dzięki jednemu „złotemu strzałowi” – trafieniu w moment debaty publicznej, super konwersji jednej kampanii czy rozwiązaniu technologicznemu. Jednym dobrze zrobi powtarzanie sprawdzonych narzędzi, innym – innowacje.
Hanna Waśko
CEO Big Picture, jej agencja PR wspiera pro bono liczne NGO
Poznaj wybrane odpowiedzi gwiazd z raportu.
Pomagam, bo inaczej nie potrafię – taka już jestem. Nie dzielę ludzi na tych, którzy bardziej lub mniej zasługują na wsparcie. Po prostu, gdy widzę potrzebę, reaguję.
Doda - Dorota Rabczewska
piosenkarka
Pomagam, bo pomaganie to ludzka rzecz. Świat nie zawsze jest dobry, ale to od nas zależy, czy będzie lepszy. Drobny gest, wsparcie, słowa mają wielką moc.
Jan Błachowicz
sportowiec
Pomagam, bo uważam, że o tym, kim jesteśmy jako ludzie, decyduje to, jak dbamy o najsłabszych, o tych, którzy mają trudniej w tym społecznym gnieździe.
Janina Bąk
statystyczka, aktywistka, influencerka
Pomaganie w Polsce zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. W raporcie znajdziesz wyniki naszego badania, a także komentarze ekspertów i znanych osób.
To kompleksowy przewodnik po trendach, wyzwaniach i zmianach w dobroczynności, który łączy różne
perspektywy i pozwala lepiej zrozumieć nas – darczyńców. To wiedza przydatna nie tylko dla III
sektora, ale również dla wszystkich, którzy chcą bliżej poznać świat polskiej filantropii.
Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą Fast Solutions na zlecenie Fundacji Pomagam.pl.
Jego celem było pogłębione zrozumienie postaw, motywacji i zachowań darczyńców w Polsce, a także
identyfikacja barier oraz preferencji dotyczących wspierania organizacji społecznych.
Badanie wykonano w maju 2025 roku z wykorzystaniem metody CAWI. Wzięło w nim udział 1 011
dorosłych mieszkańców Polski. Próba została dobrana w sposób reprezentatywny względem kluczowych
zmiennych demograficznych takich jak płeć, wiek i miejsce zamieszkania.
Raport „Jak i dlaczego pomagam? Portret darczyńców w Polsce” powstał, by dostarczyć całemu sektorowi organizacji pozarządowych aktualną i pogłębioną wiedzę w obszarze skutecznego działania i rozwoju.