Fundraising w NGO - czego mogą się od siebie uczyć małe i duże organizacje?

Joanna
17 czerwca 2024
Wpis Fundraising w NGO - czego mogą się od siebie uczyć małe i duże organizacje? - miniaturka zdjęcia

Fundraising to kluczowe narzędzie do zapewnienia darowizn, stabilności finansowej i rozwoju twojej organizacji. To systematyczne pozyskiwanie funduszy, ale także budowanie relacji z potencjalnymi darczyńcami i partnerami. Ostatnie webinarium z fundraisingowego cyklu Pomagam.pl poprowadziła Inez Jaworska, fundraiserka w Fundacji Pismo. Jej webinar był poświęcony temu, czego mogą się uczyć od siebie małe i duże organizacje?

Trzeci sektor - co warto wiedzieć

Podczas webinaru Inez Jaworska pokazała ważne dane z raportu Stowarzyszenia Klon/Jawor dotyczące organizacji pozarządowych, które powinien znać każdy fundraiser. Badania pokazują, że  62% społeczeństwa uważa, że ngo są potrzebne w Polsce. Zaś 51% Polek i Polaków wspiera finansowo fundacje i stowarzyszenia, ale tylko 4% robi to co miesiąc, 31% kilka razy w roku, 17% raz do roku.  Co ciekawe, jednym z głównych skojarzeń Polek i Polaków z NGO są zbiórki pieniędzy. 

Jakie są wyzwania małych i dużych NGOsów w kontekście działań fundraisingowych?

W strategii fundraisingowej ważne jest, aby uwzględnić, że działalność i finansowanie w mniejszych organizacjach różni się od tego, jak to wygląda w większych, dojrzałych NGOsach, ale wyzwania z jakimi mierzą się organizacje są te same niezależnie od ich wielkości. Do kluczowych wyzwań organizacji według ekspertki należą:

1. Zapewnienie stabilności finansowej - monitorowanie budżetu 

2. Skuteczna komunikacja i koordynacja działań 

3. Zatrudnianie, motywacja i utrzymanie pracowniczek i pracowników oraz wolontariuszy 

4. Utrzymywanie dobrych relacji z szeroką gamą osób i instytucji

5. Zachowanie spójności swojej misji i wartości 

6. Adaptacja do zmieniających się warunków zewnętrznych i wprowadzanie innowacji w działania organizacji 

Fundraising pozagrantowy - wskazówki dla organizacji pozarządowych

W trakcie spotkania Inez Jaworska podzieliła się swoistym poradnikiem czyli zbiorem wskazówek, które mogą na co dzień wpłynąć na efektywność działań organizacji w tym kampanii fundraisingowych. Oto kilka z nich:

1. Spotykajcie się z organizacjami z którymi współpracujecie, z darczyńcami, nawiązujcie bliskie i długotrwałe relacje oparte na zaufaniu.

2. Bądźcie odpowiedzialni nie tylko za swoje sukcesy, ale i pomyłki czy zaniedbania, komunikujcie jasno, że potrzebujecie pomocy.

3. Znajdźcie czas na pracę kreatywną i strategiczną - zorganizujcie warsztaty, aby każdy mógł oderwać się od bieżących zadań.

4. Szukajcie i wdrażajcie nowe rozwiązania i spróbujcie czasem wyjść z rutyny.

5. Wspierajcie się nawzajem i siebie samych!

Obejrzyj nagranie:  https://www.youtube.com/watch?v=J6lu6un227w&list=PLNiRYdhVb4GT85ULI9VxDuN0S17p9RZAk&index=2&t=10s

Inez Jaworska, psycholożka i fundraiserka, zdobywała doświadczenie w Polskiej Akcji Humanitarnej, Fundacji DKMS, była wiceprezeska Polskiego Stowarzyszenia Fundraisingu, aktualnie zajmująca stanowisko Menadżerki Fundraisingu w Fundacji Pismo. Ma doświadczenie w zarządzaniu projektami, współpracy z biznesem i z darczyńcami indywidualnymi oraz w tworzeniu komunikacji.

Pomagam.pl to jeden z największych na świecie serwisów crowdfundingowych, który umożliwia zakładanie zbiórek osobom indywidualnym oraz NGO i zbieranie pieniędzy na finansowanie tego, co ważne. Jesteśmy platformą, która wspiera fundacje i stowarzyszenia w budowaniu relacji z darczyńcami indywidualnymi i z biznesem, a także w skutecznym pozyskiwaniu środków na działania statutowe i realizowanie misji.

Załóż swoją pierwszą zbiórkę

Zbieraj pieniądze na to, czego
najbardziej potrzebujesz już dziś!

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij