Fundraising dla NGO - jak komunikować zysk społeczny?

Joanna
21 maja 2024
Wpis Fundraising dla NGO - jak komunikować zysk społeczny? - miniaturka zdjęcia


Jak komunikować zysk społeczny? - pod takim tytułem odbył się pierwszy webinar z cyklu bezpłatnych webinarów Pomagam.pl o skutecznym pozyskiwaniu funduszy dla organizacji non-profit. Webinar prowadziła Bogusława Łuka, prezeska i współzałożycielka Fundacji Uniwersytet Dzieci. Poniżej prezentujemy kluczowe wnioski z tego webinaru.

Fundraising to kluczowe narzędzie do zapewnienia darowizn, stabilności finansowej i rozwoju twojej organizacji. To systematyczne pozyskiwanie środków, ale także budowanie relacji z potencjalnymi darczyńcami. Jak to robić skutecznie? Co wpływa na efektywny fundraising NGO? To kluczowe pytania, na które każda organizacja pozarządowa powinna znać odpowiedź, aby skutecznie pozyskiwać środki od darczyńców i realizować swoje cele statutowe.  

Na jakie wyzwanie odpowiada twoja organizacja non-profit?

Fundraising w organizacjach non-profit powinien zaczynać się od jasnego zdefiniowania wyzwań, problemów i misji twojej organizacji. Jak powiedziała Bogusława Łuka podczas webinaru - fundacje i stowarzyszenia powinny mieć jasno sprecyzowane główne wyzwanie społeczne, na które odpowiadają swoimi działaniami. Często zdarza się, że organizacje łączą lub mylą wyzwania z problemami, co może prowadzić do nieefektywności w realizacji celów. Wyzwanie, z jakim mierzymy się w danym momencie, powinno być ogólne i dotyczyć szerokiej grupy społecznej — jest to fundamentalne dla ustalenia misji organizacji. Rozpoznanie tych wyzwań pozwala precyzyjnie zdefiniować konkretny problem, który jest wycinkiem większej całości, a działania organizacji mogą skuteczniej na niego odpowiadać. Zrozumienie i prawidłowe zdefiniowanie wyzwań i problemów jest kluczowe, aby nie tracić z oczu głównego celu działania i nie zagubić się w codziennych zadaniach.  Dla przykładu w przypadku Fundacji Uniwersytet Dzieci jest to promowanie innowacyjnej edukacji, odpowiadającej na współczesne wyzwania rozwojowe młodych osób. 

Jak liczyć zysk społeczny działań NGO?

Jak podkreśliła Bogusława Łuka podczas webinaru fundraisingowego Pomagam.pl - główną obietnicą działalności społecznej jest pomoc w kształtowaniu świata, gdzie problemy nie mogą przerosnąć rozwiązań, i tam, gdzie każdy z nas może być twórcą zmian na lepsze. 

Świat biznesu ma swoje wskaźniki, którymi mierzy i komunikuje efektywność swoich działań. Organizacje pozarządowe również mogą to robić. Wskaźnikiem, który pomoże organizacjom pozarządowym wyliczyć zysk społeczny z ich działań jest Social Return on Investment (SROI), czyli stopa społecznego zwrotu z inwestycji, analiza mechanizmów powstawania i trwania wpływu organizacji na społeczeństwo, środowisko i gospodarkę, mierzenia wartości tego wpływu i raportowania go. Metodologię liczenia zysku społecznego  powinien znać każdy fundraiser, bo jest olbrzymim wsparciem dla ngo w działaniach budowania długofalowych relacji z darczyńcami i zbierania funduszy. Została ona omówiona szczegółowo przez ekspertkę podczas webinaru. 

Zdobywaj wiedzę o fundraisingu od najlepszych! Zobacz webinar: https://www.youtube.com/watch?v=rIhtEoHZyCQ

Bogusława Łuka jest prezeską Fundacji Uniwersytet Dzieci i jej współzałożycielką. Ekspertką od strategicznego zarządzania i fundraisingu. Już od ponad 15 lat z powodzeniem łączy kropki między wizją, strategią, codziennymi działaniami i sprawdzaniem efektów w działaniach fundacji. Przez całe życie poszerza zakres swoich umiejętności, w ramach szkoleń takich jak ACCA, KAOSPilot czy Leadership Academy for Poland.

Prowadzi zwykłe życie od świtu do nocy, w które wplata pracę zawodową, zarządzanie domem i dziećmi oraz opiekę nad psem, kotem i królikiem. Odkrywa uroki SUPowania, i szuka spokoju w szumie płynącej wody.  

Pomagam.pl to jeden z największych na świecie serwisów crowdfundingowych, który umożliwia zakładanie zbiórek osobom indywidualnym oraz NGO i zbieranie pieniędzy na finansowanie tego, co ważne. Jesteśmy platformą, która wspiera także edukacyjnie fundacje i stowarzyszenia w budowaniu relacji z darczyńcami indywidualnymi oraz biznesowymi, a także w skutecznym pozyskiwaniu środków na działania statutowe i realizowanie misji.


Załóż swoją pierwszą zbiórkę

Zbieraj pieniądze na to, czego
najbardziej potrzebujesz już dziś!

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij