16-letnia dziewczynka nie wróciła do domu, nie odbierała telefonu, nikt z rodziny i przyjaciół nie miał z nią kontaktu. Nastolatka, która zawsze była otwarta i pełna energii, od pewnego czasu zaczęła zachowywać się inaczej. Zamknęła się w sobie, stała się małomówna i zrezygnowała z ulubionych zajęć tanecznych, które jeszcze niedawno były jej wielką pasją… Przerażeni rodzice zadzwonili na numer 116 000, czyli Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka. Byli przekonani, że na zgłoszenie zaginięcia na policji muszą czekać 48 godzin. Dzięki wsparciu pracowników Fundacji ITAKA dowiedzieli się, że to mit. Dlatego od razu mogli powiadomić odpowiednie służby, które przystąpiły do działania. Gdy zaginie dziecko liczy się każda chwila. Z doświadczenia wiemy, że pod zaginięciem nastolatka bardzo często kryje się ucieczka, której celem może być próba samobójcza, a nie chęć przeżycia wakacyjnej przygody ze znajomymi… Właśnie dlatego, jeśli nie zareagujemy szybko, na ratunek może być za późno…
Zaginięcie dziecka to sytuacja, na którą żaden rodzic nie jest przygotowany. W głowie pojawia się wtedy masa emocji: począwszy od lęku i strachu o los dziecka, przez panikę po bezradność... Dlatego, jako Fundacja ITAKA wspieramy ich prowadząc linię 116 000, znaną jako Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka. Jesteśmy jego polskim operatorem od 2009 roku. Przez ostatnie 15 lat odebraliśmy tysiące połączeń od rodziców lub opiekunów, którzy za każdym razem, przestraszonym i pełnym bezradności głosem pytali: co powinni teraz zrobić? Na linii dyżurują: psychologowie, prawnicy oraz specjaliści do spraw poszukiwań, którzy udzielają wsparcia psychologicznego, wspierają w kontaktach z policją a także - jeśli jest taka potrzeba - weryfikują informacje podawane przez informatorów.
Numer 116 000 jest również przeznaczony dla dzieci, które przebywają na ucieczce i z różnych powodów nie chcą wrócić do domu. Niekiedy mierzą się z przemocą ze strony najbliższych, bądź rówieśników, kiedy indziej czują się niekochane lub nieakceptowane. Czasem w ucieczce widzą jedyne rozwiązanie swoich problemów. Dzwonią na 116 000, bo mogą swobodnie - anonimowo i bez oceniania - porozmawiać z naszym psychologiem. Z danych gromadzonych przez Komendę Główną Policji wynika, że co roku dochodzi do ok. 2 tysięcy zaginięć osób poniżej 18. roku życia – ucieczki są jednym z głównych powodów.
Wsparcie udzielane przez naszych specjalistów dyżurujących na numerze 116 000 jest więc niezwykle kompleksowe. Otaczamy nim nie tylko bliskich zaginionego nastolatka, ale też samych zaginionych.
Na początku 2024 roku, w wyniku sytuacji finansowej, byliśmy zmuszeni ograniczyć godziny pracy Telefonu w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka. Tym samym przestał on być linią całodobową. W praktyce oznaczało to, że rodziny zaginionych dzieci nie otrzymywały natychmiastowej pomocy, która w tak trudnej sytuacji była im potrzebna... Musieli czekać do kolejnego dnia… W tym roku takich sytuacji - w których nie byliśmy w stanie natychmiast wesprzeć bliskich zaginionego nastolatka - było już kilka… Z perspektywy rodzica, który stracił kontakt z własnym dzieckiem, jest to sytuacja ekstremalnie ciężka do wyobrażenia…
Jeszcze trudniejszy okazał się dla nas 1 marca, gdy byliśmy zmuszeni całkowicie wyłączyć numer 116 000. Stało się to pierwszy raz w ciągu 15 lat działalności numeru 116 000 w Polsce. Staraliśmy się jednak nie poddawać i założyliśmy zbiórkę, prosząc Was o pomoc.
Niedługo później z ogromną radością zareagowaliśmy na wieść o otrzymaniu finansowania, które pozwoli nam na prowadzenie linii w najbliższych miesiącach. A co za tym idzie wspieranie rodzin i bliskich zaginionych dzieci i nastolatków, jak i natychmiastowe reagowanie oraz weryfikację informacji przekazywanych przez informatorów.
Zbiórkę jednak pozostawiamy aktywną. Uzbierana kwota pozwoli nam na zabezpieczenie finansowania numeru 116 000. Już nigdy nie chcielibyśmy informować o wyłączeniu lub ograniczeniu godzin pracy linii. Każda, nawet drobna wpłata, jest dla nas ogromnym wsparciem w dążeniu do tego celu.
Uważasz, że ta zbiórka zawiera niedozwolone treści ? Napisz do nas
Pomagam.pl to największy i najpopularniejszy w Polsce serwis do tworzenia internetowych zbiórek pieniędzy. To narzędzie, które umożliwia każdemu i całkowicie za darmo założenie zbiórki w kilka chwil.
Dzięki Pomagam.pl w łatwy i bezpieczny sposób zbierzesz fundusze na to, co dla Ciebie ważne m.in. pokrycie kosztów leczenia, wsparcie bliskich w trudnych chwilach i na inicjatywy bliskie Twojemu sercu.
Krok 1:Chcesz założyć zbiórkę, ale nie wiesz od czego zacząć? Nie martw się! Obejrzyj krótki film poniżej, który tłumaczy, jak działa Pomagam.pl.
Krok 2:Zbiórkę na Pomagam.pl przygotowujesz i publikujesz samodzielnie. Nie przejmuj się - założenie zbiórki trwa dosłownie kilka chwil i jest prostsze, niż myślisz. Sprawdź poniższy poradnik.
W momencie tworzenia zbiorki możesz wybrać, czy chcesz ją prowadzić samodzielnie czy ze wsparciem Pomagam.pl. Pierwsza opcja jest całkowicie darmowa. Jeśli natomiast zdecydujesz się na promowanie zbiórki z naszym wsparciem, będziemy przypominać o Twojej zbiórce i zachęcać do wpłat osoby, które ostatnio odwiedziły stronę Twojej zbiórki (tzw. retargeting).
W tym celu będziemy wyświetlać Twoją zbiórkę zarówno na stronie głównej Pomagam.pl jak i w reklamach internetowych. Zwiększa to szanse na to, że więcej odwiedzających Twoją zbiórkę osób zdecyduje się ostatecznie na wpłatę lub udostępnienie zbiórki. W zamian za to dodatkowe, nieobowiązkowe wsparcie w promocji od każdej wpłaty potrącimy automatycznie 12%.
Krok 3:Twoja zbiórka jest gotowa, czas zacząć działać! Nikt nie wypromuje Twojej zbiórki tak jak Ty, dlatego pamiętaj, żeby udostępniać ją we wszystkich mediach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy YouTube i TikTok. Zacznij od rodziny i przyjaciół - poproś ich o udostępnienie i zachęć do wpłat. Wyślij znajomym linka do zbiórki z krótkim opisem na Messengerze, SMSem lub mailowo. Następnie skontaktuj się z lokalnymi mediami z prośbą o publikację Twojej zbiórki oraz zaangażuj w promocję okoliczne organizacje społeczne, władze samorządowe, instytucje oraz osoby znane w Twojej okolicy.
Pamiętaj, im więcej osób dowie się o Twojej zbiórce, tym większa szansa na osiągniecie celu! Więcej porad znajdziesz w ebooku, jak założyć i prowadzić skuteczną zbiórkę. Znajdziesz go w swoim panelu zarządzania zbiórką po jej stworzeniu. Sprawdź również naszego bloga, w którym dzielimy się praktycznymi poradami i wskazówkami.
Krok 4:Wszystkie osoby odwiedzające Twoją zbiórkę mogą szybko i bezpiecznie wpłacać na nią pieniądze, np. przy użyciu przelewów internetowych, kart kredytowych, tradycyjnych przelewów bankowych, a nawet na poczcie! Wpłaty księgują się natychmiast. Wszyscy widzą, jaką kwotę udało się już zebrać i mogą zapraszać do zbiórki kolejne osoby.
Krok 5:Pieniądze ze zbiórki możesz wypłacać na konto bankowe w każdej chwili i tak często, jak chcesz. Wypłata pieniędzy trwa na ogół 3 dni robocze. Wypłata nie spowoduje zmiany stanu licznika wpłat na stronie Twojej zbiórki. Możesz dalej zbierać pieniądze, a zbiórka będzie trwać aż do momentu, gdy zdecydujesz się ją zamknąć.
Prawda, że proste? To właśnie dlatego dziesiątki tysięcy osób prowadzi już swoje zbiórki na Pomagam.pl. Nie czekaj. Dołącz do nich teraz! Aby założyć zbiórkę, kliknij tutaj lub w przycisk poniżej: