Fundraising to kluczowe narzędzie do zapewnienia darowizn, stabilności finansowej i rozwoju twojej organizacji. To systematyczne pozyskiwanie środków, ale także budowanie relacji z potencjalnymi darczyńcami. Jak to robić skutecznie? Co wpływa na efektywny fundraising NGO? To kluczowe pytania, na które każda organizacja pozarządowa powinna znać odpowiedź, aby skutecznie pozyskiwać środki od darczyńców i realizować swoje cele statutowe.
Fundraising w organizacjach non-profit powinien zaczynać się od jasnego zdefiniowania wyzwań, problemów i misji twojej organizacji. Jak powiedziała Bogusława Łuka podczas webinaru - fundacje i stowarzyszenia powinny mieć jasno sprecyzowane główne wyzwanie społeczne, na które odpowiadają swoimi działaniami. Często zdarza się, że organizacje łączą lub mylą wyzwania z problemami, co może prowadzić do nieefektywności w realizacji celów. Wyzwanie, z jakim mierzymy się w danym momencie, powinno być ogólne i dotyczyć szerokiej grupy społecznej — jest to fundamentalne dla ustalenia misji organizacji. Rozpoznanie tych wyzwań pozwala precyzyjnie zdefiniować konkretny problem, który jest wycinkiem większej całości, a działania organizacji mogą skuteczniej na niego odpowiadać. Zrozumienie i prawidłowe zdefiniowanie wyzwań i problemów jest kluczowe, aby nie tracić z oczu głównego celu działania i nie zagubić się w codziennych zadaniach. Dla przykładu w przypadku Fundacji Uniwersytet Dzieci jest to promowanie innowacyjnej edukacji, odpowiadającej na współczesne wyzwania rozwojowe młodych osób.
Jak podkreśliła Bogusława Łuka podczas webinaru fundraisingowego Pomagam.pl - główną obietnicą działalności społecznej jest pomoc w kształtowaniu świata, gdzie problemy nie mogą przerosnąć rozwiązań, i tam, gdzie każdy z nas może być twórcą zmian na lepsze.
Świat biznesu ma swoje wskaźniki, którymi mierzy i komunikuje efektywność swoich działań. Organizacje pozarządowe również mogą to robić. Wskaźnikiem, który pomoże organizacjom pozarządowym wyliczyć zysk społeczny z ich działań jest Social Return on Investment (SROI), czyli stopa społecznego zwrotu z inwestycji, analiza mechanizmów powstawania i trwania wpływu organizacji na społeczeństwo, środowisko i gospodarkę, mierzenia wartości tego wpływu i raportowania go. Metodologię liczenia zysku społecznego powinien znać każdy fundraiser, bo jest olbrzymim wsparciem dla ngo w działaniach budowania długofalowych relacji z darczyńcami i zbierania funduszy. Została ona omówiona szczegółowo przez ekspertkę podczas webinaru.
Zdobywaj wiedzę o fundraisingu od najlepszych! Zobacz webinar: https://www.youtube.com/watch?v=rIhtEoHZyCQ
Bogusława Łuka jest prezeską Fundacji Uniwersytet Dzieci i jej współzałożycielką. Ekspertką od strategicznego zarządzania i fundraisingu. Już od ponad 15 lat z powodzeniem łączy kropki między wizją, strategią, codziennymi działaniami i sprawdzaniem efektów w działaniach fundacji. Przez całe życie poszerza zakres swoich umiejętności, w ramach szkoleń takich jak ACCA, KAOSPilot czy Leadership Academy for Poland.
Prowadzi zwykłe życie od świtu do nocy, w które wplata pracę zawodową, zarządzanie domem i dziećmi oraz opiekę nad psem, kotem i królikiem. Odkrywa uroki SUPowania, i szuka spokoju w szumie płynącej wody.