Odbudowa domu po pożarze. Jak założyć zbiórkę na remont domu?

Opublikowano 16 stycznia 2024 przez Monika

Pożar to żywioł, który może spotkać każdego z nas. W jednej chwili tracimy wszystko, a szkody często wyceniane są na setki tysięcy złotych. To nieosiągalna kwota dla większości z nas, dlatego warto przemyśleć założenie zbiórki na Pomagam.pl na nowy start i zbieranie w ten sposób funduszy na odbudowę domu po pożarze.

Jak powinna wyglądać zbiórka na remont domu po pożarze?

Pożar to sytuacja losowa, która może dotknąć każdego z nas, ale każdy z nas ma inną, osobistą historię. Co wyróżnia zatem zbiórkę spośród innych? Dlaczego inne bardziej działają na nasze emocje, a inne nie? 

Większym zainteresowaniem darczyńców cieszą się te zbiórki, które opowiadają indywidualną historię bohatera/ów zbiórki. Przykuwają one uwagę, angażują i o wiele skuteczniej zachęcają do wsparcia finansowego. Dlatego, gdy zakładasz zbiórkę na odbudowę po pożarze, nie ograniczaj się tylko do opisania pożaru i akcji ratunkowej, ale przede wszystkim zaprezentuj historię poszkodowanej osoby lub rodziny.

Odpowiedz na 3 krótkie pytania:

  • Kogo dotyczy zbiórka? / O kim jest ta zbiórka?
  • Z jakimi wyzwaniami zmaga się poszkodowana osoba / rodzina?
  • Dlaczego powstała ta zbiórka i na co zostaną przekazane środki? 

Poniżej znajdziesz kilka przykładów, jak powinna wyglądać taka zbiórka. W dalszej części tego poradnika dowiesz się, jak powinny wyglądać poszczególne elementy zbiórki, m.in. główne zdjęcie i opis.

PRZYKŁAD 1: Stracili w pożarze wszystko

Kolaż zdjęć prezentuje poszkodowaną rodzinę wraz ze szkodami wyrządzonymi przez pożar. Tytuł jest emocjonalny i informuje o pożarze domu. Opis prezentuje historię rodzinę i zachęca do wsparcia.

PRZYKŁAD 2: Nowy start dla małego Jasia

Kolaż prezentuje bohaterów zbiórki i zniszczenia spowodowane pożarem. Tytuł prezentuje głównego bohatera - małego Jasia. Została opisana historia Jasia i jego zmagania: choroba i śmierć mamy, utrata dachu nad głową i  marzenia o nowym domu.

PRZYKŁAD 3: Powstanie z popiołów Nowaków

Zdjęcie przedstawia rodzinę, która straciła dom w wyniku pożaru, o czym informuje tytuł zbiórki. Opis zawiera zmagania rodziny m.in. brak możliwości nauki oraz zachęca do wpłat.

PRZYKŁAD 4: Pan Jan bez dachu nad głową 

Na zdjęciu jest poszkodowany Pan Jan w środku spalonego domu. Zdjęcie prezentuje sytuację bohatera zbiórki i skalę strat po pożarze. W opisie jest sylwetka Pana Jana - emerytowany nauczyciel historii, który wzbudza sympatię wszystkich w okolicy. To wzbudza emocje, angażuje byłych uczniów oraz zachęca do wsparcia lokalną społeczność.

Jakie zdjęcie do zbiórki wybrać?

Zdjęcie to pierwsza rzecz, jaką widzą potencjalni darczyńcy i to wtedy najczęściej zapada decyzja o kliknięciu w zbiórkę lub jej pominięciu, dlatego pierwsze wrażenie jest tutaj najważniejsze. 

Zdjęcie główne zbiórki powinno prezentować poszkodowanych i skalę strat po pożarze. Większym zainteresowaniem darczyńców cieszą się te zbiórki, które opowiadają indywidualną historię bohatera/ów zbiórki. Przykuwają one uwagę, angażują i o wiele skuteczniej zachęcają do wsparcia finansowego. 

Zdjęcie w zbiórce na odbudowę lub remont domu po pożarze powinno zatem prezentować historię poszkodowanej osoby lub rodziny. Przedstawiać ich losy i zmagania w związku z trudną sytuacją życiową. Jak to zrobić? Najlepiej wyjaśnić to na przykładach. 

PRZYKŁAD 1: kolaż 2 zdjęć - rodzinne i prezentujące powód zbiórki: pożar

Powyżej: przytulona szczęśliwa rodzina zestawiona z utratą domu w wyniku pożaru

Poniżej: samotna mama z córeczką zestawiona z ich mieszkaniem w płomieniach

PRZYKŁAD 2: zdjęcie osoby lub rodziny poszkodowanej na tle zniszczeń

Zdjęcia obrazują mężczyznę, który stracił dom w pożarze na tle zniszczeń lub spalonego domu. 

W tym przykładzie może to być też zdjęcie rodziny w środku zniszczonego domu lub na jego tle. Zdjęcie powinno przedstawiać poszkodowaną rodzinę oraz skalę zniszczeń po pożarze. 

PRZYKŁAD 3: zdjęcie poszkodowanej rodziny

Portret szczęśliwej rodzinny wykonany przed pożarem. Prezentuje on bohaterów zbiórki.

PRZYKŁAD 4: zdjęcie prezentujące akcję gaśniczą / ratunkową

Zdjęcia pokazują strażaka gaszącego pożar oraz skalę szkód i skalę akcji gaśniczej.

Zdjęcia prezentuje akcję ratunkową z miejsca zdarzenia podczas pożaru.

Zdjęcia prezentujące skalę szkód zamieść w opisie zbiórki

Opis zbiórki to miejsce, gdzie najlepiej zamieścić więcej zdjęć, które prezentują skalę szkód wyrządzonych przez pożar. Możesz wstawiać zdjęcie co 2-3 akapity. Dzięki temu zbiórka będzie zawierała najważniejsze informacje, czyli co jest do remontu/odbudowy oraz będzie skuteczniej zachęcać do wsparcia finansowego. Poniżej znajdziesz przykłady takich zdjęć.

Zdjęcia prezentują skalę zniszczeń. Informują, że cały dom uległ zniszczeniu.

Zdjęcia obrazują zniszczenia spowodowane pożarem.  

Jakich zdjęć nie zamieszczać w zbiórce na odbudowę domu lub remont?

Zdjęcie nie prezentuje skali zniszczeń. Nie przekazuje żadnych emocji, ani informacji.

Zdjęcie złej jakości - ciemne i niewyraźnie. Nie informuje, czego dotyczy zbiórka. 

Jak napisać angażujący tekst Twojej zbiórki?

Omówiliśmy już, jak powinna wyglądać skuteczna zbiórka na odbudowę domu po pożarze oraz wyjaśniliśmy, jak przykuć uwagę darczyńców poprzez zdjęcia. W ostatniej części naszego poradnika dowiesz się, jak angażować i zachęcać do wpłat w tytule i opisie zbiórki, jak odpowiednio określić cel oraz jak stworzyć przyjazny adres strony internetowej zbiórki. 

Tytułem zbiórki angażuj do wpłat!

Tytuł zbiórki pożarowej powinien informować o tym, co wydarzyło się oraz zachęcać do działania. Wpisz nazwisko rodziny lub miejscowość, by każdy od razu wiedział, kogo i czego dotyczy zbiórka. Wezwij do działania - bezpośrednio zwróć się do darczyńców z zachętą do wsparcia finansowego. Podkreśl również emocje poprzez wykrzykniki oraz wielkie litery np. “PILNE” lub “POMOC”. 

PRZYKŁADY TYTUŁÓW ZBIÓRKI:

W pożarze straciliśmy wszystko!

Ania z córką straciły wszystko! 

Pożar w Łodzi! Potrzebna pomoc!

Na nowy start dla Kowalskich

Nowy start dla małego Antosia

Na powstanie z popiołów 

Bez dachu nad głową! Pomocy!

Pani Maria bez dachu nad głową! 

Na wymarzony dom Nowaków 

Na lepszy start dla moich dzieci 

Pomoc po pożarze dla mojej babci

Legnica. Pomóżmy naszym sąsiadom

Odbudowa domu Kowalskich 

PILNE! Odbudowa domu Pana Jarka

Dlaczego warto przemyśleć tytuł zbiórki na odbudowę domu?

W ten sposób przykujesz uwagę darczyńców oraz dasz sygnał, że sprawa jest pilna. W momencie pożaru rodzina zostaje praktycznie z niczym i nie ma żadnego dachu nad głową, często znajduje  schronienie terminowe wśród rodziny lub znajomych, dlatego szybkość działania jest tutaj kluczowa. Im szybciej zbierzecie potrzebną kwotę na remont spalonego domu, tym szybciej rodzina będzie mogła zacząć działać i wprowadzić się do nowego domu. 

W opisie zbiórki opowiedz historię poszkodowanej osoby lub rodziny

W opisie zbiórki nie ograniczaj się do przedstawienia faktów i przebiegu akcji gaśniczej. Skup się na historii osoby lub rodziny dotkniętej pożarem. Za każdą tego typu sytuacją stoją konkretne osoby i indywidualne historie. Każdy będzie zmagać się z nieco innymi wyzwaniami.

Na przykład rodzina z dziećmi w wieku szkolnym chce zapewnić jak najlepsze warunki do nauki, która jest utrudniona po utracie dachu nad głową. Natomiast niektóre zawody wymagają specjalistycznego sprzętu i są wykonywane w domu. takie osoby nie tylko będą potrzebować podstawowych narzędzi, ale również nowego sprzętu, by móc zachować ciągłość wykonywania swojego zawodu, by utrzymać się.  

 Przydatne mogą być pytania pomocnicze:

  • Kogo dotyczy zbiórka? / Kto został poszkodowany w wyniku pożaru?
  • W jakiej sytuacji życiowej pożar dotknął osobę / rodzinę? 
  • Jak osoba / rodzina dotychczas żyła, czym zajmowała się np. zawodowo?
  • Z czym zmaga się osoba / rodzina w wyniku pożaru?
  • Jakie wyzwania stoją przed osobą / rodziną po pożarze?


PRZYKŁAD FRAGMENTU OPISU ZBIÓRKI:

W piątek, 28 grudnia Ania i Piotr spod Szczecina stracili wszystko to, na co pracowali przez całe życie! Ich dom rodzinny odziedziczony po babci spłonął. Sytuacja jest trudna, ponieważ małżeństwo ma 2 dzieci, 8-letniego Antosia i 6-letnią Olę, a trzecie dziecko w drodze. Rodzina nie ma, gdzie się podziać. Ich życie jest w naszych rękach! Sami sobie nie poradzą! 

Wszyscy znamy Anię, Piotra i kochamy ich za otwarte serca i chęć niesienia pomocy innym. Piotr jest ratownikiem medycznym i na co dzień ratuje życie i zdrowie innych. Ania natomiast uczy w pobliskiej szkole - wszystkie dzieci ją uwielbiają. Dlatego w ramach solidaryzmu, my jako sąsiedzi, zakładamy tę zbiórkę. Nie zostawimy ich w tych trudnych chwilach. 

Lista potrzeb się nie kończy, ponieważ brakuje wszystkiego m.in. ubrań, naczyń, jedzenia. Wszystko strawił pożar. Dzieci na razie nie chodzą do szkoły. Nie mają książek, ani miejsca do nauki. Rodzina na razie mieszka u siostry Ani, ale tam też miejsca nie jest zbyt dużo. 

Dziękujemy za każdą wpłatę. Szkody zostały wycenione na 250  tys. złotych. To kwota niewyobrażalna dla każdego z nas, ale razem nam się uda. Pokażmy, że jesteśmy z nimi!


Jeśli osoba lub rodzina jest znana w swojej społeczności lokalnej, nawiąż do tego w opisie. Może to emerytowana pielęgniarka, która była szanowana w sąsiedztwie, a może rodzina znana jest z działalności charytatywnej i niesienia pomocy innym. Uwzględnij to w opisie zbiórki. 

Jeśli jesteś osobą poszkodowaną i tworzysz zbiórkę dla siebie, przedstaw się i pisz w pierwszej osobie. A jeśli tworzysz zbiórkę w imieniu poszkodowanych, poproś o cytat i wrzuć go w opis. Może on dotyczyć trudnej sytuacji lub zachęcać do wpłat. Pamiętaj, jeśli tworzysz zbiórkę w czyimś imieniu, nie zapomnij zapytać o zgodę osobę lub rodzinę poszkodowaną. 

Następnie opisz skalę strat, co uległo zniszczeniu i ile pieniędzy potrzeba, by wyremontować lub odbudować dom po pożarze. Możesz wrzucić notkę ze straży pożarnej lub dokument przyjęcia do szpitala, jeśli ktoś do niego trafił. Nie zapomnij o ukryciu danych wrażliwych!

Przygotuj wstępną listę najpilniejszych potrzeb takich jak: jedzenie, ubrania, naczynia, meble, sprzęt AGD i materiały budowlane. Jeśli można w inny sposób nieść pomoc, np. trwa zbiórka darowizn rzeczowych, poinformuj o tym w opisie i wypisz wszystkie kluczowe informacje.   

Jeśli ktoś włączył się w akcję pomocy w inny sposób np. lokalny murarz zaproponował bezpłatną pomoc w odbudowie, lokalny sklep ofiarował niezbędne sprzęty, lokalne organizacje lub władze przekazały darowizny rzeczowe lub finansowe, uwzględnij to również w opisie zbiórki. To pokaże lokalny solidaryzm i zachęci innych do wsparcia zbiórki.

Na koniec możesz również wypisać media, które pisały o pożarze i wrzucić linki do artykułów np. “Więcej informacji znajdziesz na” lub “O pożarze przeczytasz na”.  Jeśli jesteś organizatorem większej akcji pomocowej, zostaw swoje namiary na końcu opisu zbiórki. Może to być adres mailowy lub numer telefonu.

Jak wyznaczyć cel zbiórki na odbudowę domu?

Przygotuj wstępny kosztorys. Możesz skorzystać z oględzin miejsca pożaru i wyceny szkód. Nie przejmuj się, jeśli nie wiesz, jakiej dokładnie kwoty potrzebujesz. W każdej chwili możesz zmienić cel zbiórki na stronie Pomagam.pl.

Zadbaj o przyjazny adres strony zbiórki

Adres strony zbiórki powinien być łatwy do zapamiętania i przekazania dalej. Powinien składać się z istniejących słów.

PRZYKŁADY ADRESÓW ZBIÓREK:

pomagam.pl/nowydom

pomagam.pl/odbudowa

pomagam.pl/nowystartkowalskich

pomagam.pl/pozarlegnica

pomagam.pl/domdlajasia


Potrzebujesz funduszy na odbudowę domu po pożarze lub chcesz pomóc poszkodowanej osobie / rodzinie? Załóż zbiórkę, klikając poniżej!

ZAŁÓŻ ZBIÓRKĘ - ZA DARMO  

Nie wiesz, jak założyć zbiórkę? Nie przejmuj się! Sprawdź ten krótki poradnik, w którym krok po kroku wyjaśniamy, jak to zrobić.

Załóż swoją pierwszą zbiórkę

Zbieraj pieniądze na to, czego
najbardziej potrzebujesz już dziś!

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij