PIT-39: co to, dla kogo, jak rozliczyć podatek od sprzedaży nieruchomości z PIT 39?

Marta
02 grudnia 2025
PIT-39. Co to jest, dla kogo i jak rozliczyć formularz PIT-39 w 2026 za rok podatkowy 2025.
PIT-39. Co to jest, dla kogo i jak rozliczyć formularz PIT-39 w 2026 za rok podatkowy 2025.

W tym artykule dowiesz się, jak krok po kroku rozliczyć PIT po sprzedaży majątku. Wyjaśniamy także, czym jest PIT-39 i w jakich sytuacjach należy go złożyć, aby uniknąć błędów w rozliczeniach.

Co to jest PIT 39?

PIT-39 to specjalna deklaracja przeznaczona do rozliczenia przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw. PIT-39 służy do wykazania, jaki przychód z odpłatnego zbycia oraz jaki dochód podatnik uzyskał w wyniku sprzedaży nieruchomości dokonanej przed upływem 5 lat od jej nabycia. Dokument ten dotyczy transakcji, których momentu sprzedaży nie można przypisać do działalności gospodarczej i które nie podlegają podatkiem od spadków i darowizn.

W praktyce PIT-39 jest formularzem, który pozwala rozliczyć podatek od sprzedaży nieruchomości zgodnie z przepisami o podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dla kogo PIT 39?

Pit 39 przeznaczony jest dla osób fizycznych, które uzyskały dochody ze sprzedaży nieruchomości lub innych nieruchomości i praw majątkowych. Dotyczy to m.in.:

  • sprzedaży prywatnej nieruchomości,
  • sprzedaży lokalu mieszkalnego lub użytkowego,
  • zbycia własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,
  • sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
  • przekazania prawa do lokalu,
  • sprzedaży prawa majątkowe takie jak prawa do domu jednorodzinnego, a nawet domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  • sprzedaży dokonanej przed 31 grudnia roku, w którym upływa 5 lat licząc od końca roku nabycia.

Obowiązek rozliczenia obejmuje tylko te przypadki, których tytułu sprzedaży nieruchomości nie należy klasyfikować jako działalności operacyjnej firmy.

Jak prawidłowo rozliczyć podatek w deklaracji PIT-39 w 2026 roku? 

Obliczenia podatkowe w PIT-39 krok po kroku

Aby prawidłowo wykazać podatek, trzeba zrozumieć różnicę między przychód a dochód. Przychód ze sprzedaży nieruchomości to zazwyczaj cena sprzedaży, natomiast dochód to przychód pomniejszony o koszty, wśród których znajdują się m.in.: kosztów sprzedaży, nakłady na nabycia nieruchomości czy wydatki z momentu zakupu.

Sama procedura wymaga wykonania poprawnych obliczenia, wprowadzenia danych do formularz PIT-39 oraz zgłoszenia ich we właściwym urzędzie skarbowym.

Przychód a dochód ze sprzedaży nieruchomości – czym się różnią?

Przychód to to, co podatnik otrzymał z przychód ze sprzedaży nieruchomości lub sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych.

Dochód to przychód pomniejszony o koszty, w tym o zapłaconego podatku od spadków i udokumentowane nakłady.

Jeśli wystąpiła strata, nadal należy złożyć swój PIT-39.

Sprzedaż nieruchomości a obowiązek opodatkowania

Podatnik ma obowiązek opodatkować dochody ze sprzedaży w sytuacji, gdy dokonano sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych przed upływem pięciu lat od ich nabycia. Upływem 5 lat od momentu zakupu lub nabycia lub wybudowania nieruchomości decyduje o tym, czy transakcja jest wolna od podatku.

Kiedy dochody ze sprzedaży nieruchomości podlegają opodatkowaniu?

Podlegają opodatkowaniu wtedy, gdy:

  • zbycie nastąpiło przed upływem 5 lat,
  • sprzedano lokal, dom, grunt lub sprzedaż mieszkania miała miejsce wcześniej niż po upływie ustawowego okresu,
  • sprzedawane są nieruchomości lub praw o charakterze prywatnym.

Sprzedaż nieruchomości i praw majątkowych a obowiązki wobec urzędu skarbowego

W takiej sytuacji należy złożyć odpowiednią deklaracja PIT-39, a podatnik musi pamiętać, aby zrobić to w urzędzoe skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania. PIT-39 należy złożyć najpóźniej do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, a ostateczny termin określa również należy złożyć do 30 kwietnia.

Co zrobić, gdy sprzedaż była częścią działalności gospodarczej?

Wtedy nie wypełnia się PIT-39. Zamiast tego stosuje się formularze PIT 36, PIT 36L, PIT 28 lub PIT 37, w zależności od modelu opodatkowania.

Ulga mieszkaniowa a PIT-39 – jak uniknąć podatku?

Na czym polega ulga mieszkaniowa i kto może z niej skorzystać?

Ulga mieszkaniowa pozwala zmniejszyć lub wyzerować podatek dochodowy, jeśli cały przychód ze sprzedaży nieruchomości zostanie przeznaczony na własne cele mieszkaniowe. Możesz skorzystać z ulgi mieszkaniowej, jeśli środki zostaną wydane na:

  • nabycie lub wybudowania nowej nieruchomości,
  • adaptację lokalu,
  • modernizację domu,
  • wydatków poniesiona na własne cele mieszkaniowe.

Jeśli środki na własne cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat zostaną wykorzystane prawidłowo, nie trzeba płacić podatku.

Warunek nabycia lub wybudowania nieruchomości w ramach ulgi

Aby skorzystać z ulgi, środki muszą być przeznaczone na nabycia lub wybudowania nieruchomości. Nie spełnia warunku ich wydanie na cele inne niż mieszkaniowy.

Jak rozliczyć wydatki mieszkaniowe, aby zmniejszyć podatek?

Kluczowa jest wartość wydatków poniesiona na własne cele — im większe udokumentowane wydatki, tym mniejszy podatek. Wszystkie dowody należy przechowywać, by móc je okazać w razie kontroli.

Formularz PIT-39 po sprzedaży nieruchomości – jak wypełnić i złożyć deklarację?

Aby poprawnie wypełnić i rozliczyć dokument, musisz dokładnie sprawdzić dane z aktu notarialnego oraz inne dokumenty potwierdzające nabycie. System Twój e-PIT umożliwia szybkie złożenie PIT-39 online, ale formularz można też dostarczyć osobiście.

Kiedy i gdzie należy złożyć PIT-39?

Termin określa przepis: termin złożenia PIT-39 mija 30 kwietnia. Jeśli podatnik popełni błąd, może złożyć korektę.

Złożenie PIT-39 online czy papierowo – która opcja jest lepsza?

Elektroniczna forma jest szybsza i eliminuje ryzyko formalnych pomyłek. Osoby ceniące tradycję lub bez dostępu do internetu mogą jednak złożyć deklarację w wersji papierowej.

Więcej informacji na temat składania zeznania podatkowego online znajdziesz w artykułach: 

Jak złożyć deklarację bez błędów? Najczęstsze pomyłki podatników

Do najczęstszych błędów należą:

  • nieprawidłowe wyliczenie podatek,
  • błędne ujmowanie kosztów,
  • pomylenie pola dotyczącego dochodowym od osób fizycznych.

Praktyczne wskazówki dla podatnika

Dokumenty potrzebne do rozliczenia sprzedaży nieruchomości

Aby prawidłowo wykonać rozliczenie PIT-39, warto przygotować:

  • akt notarialny zakupu,
  • akt sprzedaży,
  • dowody kosztów,
  • dokumenty potwierdzające nabycie lub wybudowania.

Jak przygotować dane dotyczące nabycia lub wybudowania nieruchomości?

Należy uwzględnić zarówno koszt zakupu, jak i wszystkie nakłady zwiększające wartość nieruchomości zgodnie z pkt 131 ustawy o PIT.

Kiedy rozliczenie PIT-39 jest obowiązkowe, a kiedy nie trzeba go składać?

Musisz złożyć deklarację, jeżeli uzyskałeś przychód przed upływem 5 lat od zakupu. Jeśli sprzedaż nastąpiła po tym czasie — nie ma takiego obowiązku.

Kto jest zwolniony z podatku od sprzedaży nieruchomości?

Zwolnienie przysługuje, gdy środki zostaną przeznaczone na wydatków poniesiona na własne cele mieszkaniowe lub gdy transakcja ma miejsce po upływie 5 lat od zakupu.

PIT-39 za 2024 a 2025 rok — czy są zmiany?

W 2024 r i 2025 r zasady pozostają niezmienione. Składania PIT-39 dotyczy wszystkich transakcji, które nie podlegają opodatkowaniu w inny sposób. Ostatecznie PIT-39 wynosi zero, jeśli podatnik korzysta z ulgi lub nie powstał dochód.

Aby dowiedzieć się więcej na temat rozliczeń PIT w 2026 roku przejdź tutaj: https://pomagam.pl/blog/ktory-pit-wypelnic-rodzaje-pitow

Ulgi podatkowe: https://pomagam.pl/blog/ulgi-podatkowe-i-odliczenia-i-zwolnienia-jak-odliczyc-w-pit-2025-2026 

Przekaż 1,5% Fundacji Pomagam.pl w ramach PIT-39

Każdy podatnik rozliczający się poprzez PIT-39 może zdecydować się na przekazanie 1,5% swojego podatku na cele charytatywne. W tym przypadku środki można przekazać Fundacji Pomagam.pl, wspierając jej działania społeczne i pomoc osobom potrzebującym.

Aby to zrobić, w deklaracji PIT-39 należy wypełnić odpowiednią rubrykę dotyczącą przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych. W formularzu należy podać:

  1. Numer KRS Fundacji Pomagam.pl 0000353888

  2. Kwotę przekazania (1,5% obliczonego podatku),.

W przypadku korzystania z formularza PIT-39 w wersji elektronicznej, proces jest jeszcze prostszy – system sam przeliczy 1,5% z Twojego podatku dochodowego i automatycznie wprowadzi kwotę do deklaracji.

Ważne jest, aby złożyć zeznanie w terminie do 30 kwietnia, niezależnie od tego, czy wybierzesz formę papierową czy elektroniczną. Dzięki temu środki trafią do fundacji w terminie i zgodnie z przepisami.

https://pomagam.pl/blog/jak-przekazac-1-5-podatku-dochodowego-na-rzecz-organizacj-opp-w-2026-roku

O Fundacji Pomagam.pl

Fundacja Pomagam.pl łączy ludzi o wielkich sercach z inicjatywami, które realnie poprawiają życie osób potrzebujących. Jej misją jest szybkie reagowanie tam, gdzie pomoc jest najbardziej potrzebna – w przypadku pożarów, wypadków, katastrof naturalnych czy kryzysów zdrowotnych.

Przekazując 1,5% podatku na Fundację Pomagam.pl, podatnik ma realny wpływ na te działania. Wystarczy wpisać numer KRS 0000353888 lub wyszukać na liście OPP.

Przekaż 1,5% Fundacji Pomagam.pl

PRZEKAŻ 1,5%

fundraiser thumbnail
Załóż swoją zbiórkę

Załóż darmową zbiórkę pieniędzy dla siebie, swoich bliskich lub potrzebujących!

fundraiser thumbnail