Wśród najlepszych sposobów na promowanie zbiórki pieniędzy jest publikowanie informacji o zbiórce na Facebooku. Są tam wszyscy - Twoja rodzina, przyjaciele, znajomi oraz ci, którzy jeszcze nie słyszeli o Twojej zbiórce. Facebook to jeden z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do darczyńców, a tym samym zwiększenie liczby wpłat. Jak wykorzystać jego potencjał do promocji zbiórki pieniężnej? Zapoznaj się z naszymi poradami!
Nikt nie dowie się o Twojej zbiórce, jeśli nigdzie jej nie udostępnisz. Napisz posta i udostępnij go na swoim profilu. Jeśli chcesz zebrać pieniądze szybko to Facebook może stać się dźwignią Twojej zbiórki i zwiększyć liczbę wpłat kilkukrotnie. Dlatego zadbaj, by post zachęcał do wpłacania darowizn.
By to ułatwić, przygotowaliśmy dla Ciebie przycisk "Udostępnij". Znajdziesz go po prawej stronie pod przyciskiem "Wpłać teraz". Zbiórkę możesz udostępnić w swoich mediach społecznościowych, wysłać maila lub wstawić na swoją stronę internetową widget. Dowiedz się więcej, klikając w poniższy przycisk:
Napisz krótką i precyzyjną treść posta. Emotkami wyraź emocje i przykuj uwagę. Nie zapomnij dodać linku, dzięki czemu znajomi będą mogli przenieść się do Twojej zbiórki na portalu Pomagam.pl.
Warto pomyśleć o tym już na etapie tworzenia zbiórki - jak skonstruować opis zbiórki oraz jak dobrać odpowiednie zdjęcie główne, by skutecznie promowały ją w social mediach i pracowały na Twoją wiarygodność. Jeśli potrzebujesz pomocy, w przygotowaniu opisu i dodaniu zdjęć, zapoznaj się z innymi wpisami na naszym blogu np: https://pomagam.pl/blog/zdjecie-zbiorki-internetowej-jak-dobrac
Staraj się aktywnie promować zbiórkę. Po opublikowaniu posta od razu zacznij promować zbiórkę pieniędzy! Istnieje wiele sposobów na wypromowanie swojej zrzutki. Zacznij od kontaktu z 3-5 najbliższymi Ci osobami. Może to być siostra, tata bądź najlepszy przyjaciel ze studiów. Zacznij od tych, którzy prawdopodobnie chętnie wesprą Twoją zrzutkę. Atrakcyjniejsza i wiarygodniejsza jest zbiórka, która zebrała już pewną kwotę, dlatego zadbaj o pierwsze wpłaty.
Teraz możesz rozszerzać grono swoich odbiorców. Prześlij wiadomość z linkiem zbiórki do całej rodziny, dawnych przyjaciół ze szkolnej ławki. Jeśli masz konwersacje skupiające znajomych z pracy, ze studiów lub ludzi poznanych na siłowni czy kursie garncarstwa, skontaktuj się z nimi. W ten sposób za jednym razem trafisz nie do jednej, a nawet do kilkudziesięciu osób.
Jeśli Twoja zbiórka jest na dużą kwotę i potrwa potencjalnie długo, załóż stronę na Facebooku. Będzie ona widoczna nie tylko dla Twoich znajomych, ale dla wszystkich użytkowników. Dzięki temu możesz stworzyć społeczność wokół Twojej zbiórki i w pełni korzystać z portalu Facebook i możliwości promocji, jaką daje.
Wykorzystaj fanpage do udostępniania aktualizacji i pozostań w ten sposób w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami. Odpowiadaj na ich pytania i pozostawione pod postami komentarze. Poproś znajomych o obserwowanie strony i zachęć do udostępniania dalej.
Ważnym elementem fanpage'a będą zdjęcia i grafiki. Możesz przygotować je za pomocą darmowych szablonów, np. na Canva.com (darmowy program graficzny dostępny online). Pomyśl, co może przykuć uwagę. Zaczepny post? Ustawienie celu zbiórki na dobę?
Mniej formalnym niż mail sposobem na kontakt z Twoimi potencjalnymi darczyńcami i zebranie środków, których potrzebujesz są komunikatory typu messenger. Dają one możliwość stałego kontaktu, sprawdzenia, czy wiadomość została odczytana oraz otrzymania szybkiej odpowiedzi.
Przygotuj spersonalizowaną wiadomość - zwróć się po imieniu i dopasuj język do odbiorcy - inaczej rozmawiasz ze znajomymi z pracy, a inaczej z przyjaciółmi ze studiów. Możesz nawiązać również do wydarzenia, w którym wspólnie uczestniczyliście. Przy okazji może uda się umówić na spotkanie z dawno niewidzianym znajomym z czasów szkolnych?
Zrzutkę możesz wypromować korzystając z możliwości dotarcia do lokalnych działaczy społecznych, władz miasta lub organizacji pozarządowych działających w okolicy.
Napisz do nich spersonalizowaną wiadomość z prośbą o wsparcie. Możesz krótko wyjaśnić, dlaczego akurat do nich zdecydowałeś się zgłosić. Może działacie w tej samej miejscowości lub zajmujecie się podobnym tematem? W ten sposób możesz dotrzeć do innych osób z okolicy i rozszerzyć działania. Zadbaj również o trwałe i dobre relacje. Oznacz wspierających Cię w poście i podziękuj za okazaną pomoc.
Na Facebooku jest wiele grup, zarówno tych lokalnych, jak i tematycznych. Wykorzystaj to! Zacznij od udostępniania swojej zbiórki na sąsiedzkich grupach - osoby z okolicy chętniej Cię wesprą. Ze względu na bardzo duży potencjał tej formy promocji zbiórki pieniędzy skup się na więcej niż jednej grupie na Facebooku. Poszukaj grup, których użytkownicy będą zainteresowani Twoją zbiórką. Na przykład jeśli zbierasz na schronisko dla psów, znajdź grupy skupiające miłośników zwierząt. To naprawdę skuteczne narzędzie do promocji zbiórki, które masz na wyciągnięcie ręki całkowicie za darmo.
W ten sposób możesz dotrzeć do tysięcy użytkowników i rozszerzyć swój zasięg na cały kraj, a nawet poza jego granice. W tym tkwi siła social mediów! Udostępnij link do zbiórki i dodaj krótki, precyzyjny opis. Nie zapomnij odpowiadać na komentarze pod postem. Pokaż, że aktywnie działasz i zależy Ci na zebraniu podanej kwoty.
Co więcej, Ty również możesz założyć grupę skupiającą Twoich potencjalnych darczyńców. Zaproś wszystkich, którzy mogą być zainteresowani Twoją zbiórką i stwórz miejsce, które będzie angażowało dołączających. Możesz np. organizować wirtualną aukcję i za.
Oprócz udostępniania strony zbiórki w poście lub w wiadomości na messengerze, spróbuj dodawać link do zbiórki również w komentarzach pod postami, które poruszają podobny temat. Pamiętaj jednak, by zachować umiar i nie spamować wszystkich postów, ponieważ administratorzy mogą zacząć usuwać Twoje komentarze (a nawet sam Facebook może Ci zablokować możliwość dodawania kolejnych!).
W promowaniu zbiórki warto wykorzystać każdą z opcji, która jest w zasięgu możliwości. Dlatego niezależnie od tego czy zbierasz pieniądze jako fundacja czy osoba prywatna zawalcz o wsparcie influencerów. Są wśród nich osoby, które angażują się w pomoc charytatywną. Wyszukaj influencerów, którzy są związani z Twoją tematyką, i skontaktuj się z nimi. Poproś ich o udostępnienie informacji o Twojej zbiórce na ich platformach społecznościowych. Ich zasięgi i wpływ na społeczności w social media takich jak Facebook, Instagram czy TikTok mogą sprawić, że o Twojej zbiórce dowie się wiele osób i zyskasz rzeszę nowych darczyńców, którzy dokonają wpłaty na Twój cel.
Oprócz fanpage'a i grupy Facebook daje możliwość stworzenia wydarzenia. W ten sposób w łatwy sposób trafisz do swoich odbiorców i szybko rozszerzyć grono potencjalnych darczyńców. Zacznij od zaproszenia swoich znajomych i poproś ich o zrobienie tego samego.
Dzięki temu w łatwy sposób dotrzesz do osób, których nie znasz, a które będą chciały się zaangażować i wesprzeć Twoją zbiórkę. Możesz określić dzień końca zbiórki, co bardziej zmobilizuje innych do działania! A dodatkowo nagrać wideo z apelem o pomoc i również dodać je do wydarzenia na Facebooku. Każdy nowy wpis o zbiórce na dedykowanym jej wydarzeniu będzie działał jak newsletter dla tych, którzy się nim zainteresowali.
Jeśli nazwa Twojej zbiórki jest chwytliwa, wykorzystaj to! Zapisz ją również w formie hasztaga (np. #NazwaTwojejZbiórki), dzięki temu inni również będą mogli oznaczać Twoją akcję i będzie ona widoczna w wyszukiwaniach po podobnych oznaczenia (tzw. hasztagach na Facebooku.
A jeśli Twoja zbiórka jest powiązana z działaniami na większą skalę, nie bój się wykorzystywać wymyślonych już hasztagów, dzięki czemu Twoje posty będą pojawiać się w wynikach wyszukiwania na podobny temat. Dobrym przykładem są #SolidarniZUkrainą lub #finalwosp, pomyśl też o hasztagach tematycznych, typu #pomocseniorom czy #kochamkundelki.
Jak widać, pomysłów jest naprawdę dużo. Nie musisz testować ich wszystkich. Wybierz kilka z nich, które najbardziej Ci odpowiadają. Już samo opublikowanie posta może zdziałać cuda!
Ale najpierw...
Natomiast jeśli nie wiesz, jak założyć zbiórkę, sprawdź naszego YouTube: