Zbiórka Mobilny Dom Kultury - zdjęcie główne

Mobilny Dom Kultury

0 zł  z 20 000 zł (Cel)
Wpłać terazUdostępnij
 

Mobilny Dom Kultury to przestrzeń dla swobodnej i niczym nieskrępowanej działalności kulturalnej. Idea projektu powstała w 2014, w ramach opracowywania prac dyplomowych w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego. Osadzona w dwóch projektach: "Stacja: LITERATURA" oraz "Mobilny Dom Kultury" jako metody tworzenia innowacyjnej instytucji kultury.

***

Jeśli pamiętasz Jacka i Agatkę, a na piątkowe spotkanie z Pankracym wracałeś z podwórka z wypiekami na twarzy, to na pewno kojarzysz też objazdowe sklepy i knajpy, których bazę najczęściej stanowiły autobusy marki Jelcz, nazywane pieszczotliwie ogórkami. I bynajmniej nie o kolor chodziło, a o ich kształt. Nie mniejszą popularnością w czasach słusznie minionego systemu cieszyły się inne, aczkolwiek nie mniej charakterystyczne pojazdy marki Autosan. Kultowe H9 jeszcze długo później (a czasami i obecnie), jako tzw. "gimbusy" woziły dzieci do szkoły, biblioteki czy domu kultury.

Celem tej zbiórki jest zebranie środków na zakup jednego z kultowych autobusów: Jelcz 043, Autosan H9 lub Bluebird/GMC i wykonanie w nim niezbędnych modernizacji, które przemienią go w najprawdziwszy, objazdowy Mobilny Dom Kultury.

Jakich rezultatów się spodziewamy?

  • Wzrost zainteresowania elektronicznymi usługami publicznymi w grupie osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym oraz wzrost umiejętności posługiwania się urządzeniami ekranowymi z dostępem do Internetu

Rezultat zostanie osiągnięty dzięki cyklowi warsztatów kompetencyjnych, z zakresu elektronicznych usług publicznych (w tym: Profil Zaufany, Internetowe Konto Pacjenta, e-Recepta, e-PIT, ePUAP2, mObywatel) oraz dostępu do legalnych źródeł kultury (w tym: biblioteka Legimi, arte.eu, Ninateka). Beneficjenci zapoznają się z podstawami obsługi komputerów, smartfonów i tabletów oraz bezpiecznego ich wykorzystania do eksploracji zasobów Internetu.

Zakładamy przeszkolenie co najmniej 1600 osób z obszaru całego kraju.

  • Wzrost zainteresowania projektami kulturalnymi

Rezultat zostanie osiągnięty dzięki organizacji wydarzeń towarzyszących, wśród których należy wymienić spotkania autorskie z topowymi pisarzami polskimi i zagranicznymi, koncerty muzyczne, wystawy i projekcje cyfrowe, podcasty i transmisje, a także działania realizowane z instytucjami partnerskimi w obrębie oferty festiwalowej.

  • Wzrost poziomu czytelnictwa i promocja literatury

Raporty Biblioteki Narodowej regularnie prezentowane podkreślają, że w dalszym ciągu polskie społeczeństwo odstaje względem  innych krajów europejskich czy USA i Japonii. W tym celu ofertą podstawową będzie uzyskanie bezpłatnego dostępu do części zasobów najpopularniejszego serwisu z książkami elektronicznymi w Polsce, jakim jest Legimi. Dla każdego roku premiowane będą utwory literackie patrona danego okresu - w 2021 będą to utwory autorstwa Stanisława Lema oraz Cypriana Kamila Norwida. W działania zostaną zaangażowane lokalne instytucje kultury, biblioteki publiczne oraz partnerzy biznesowi.

  • Wzrost świadomości społecznej i kształtowanie postaw społeczno-obywatelskich 

Edukacja obywatelska stanowi jedno z najważniejszych wyzwań współczesnego świata. Aby móc swobodnie rozmawiać na temat rozwoju cywilizacyjno-kulturowego, postępujących procesów globalizacyjnych, a także systemu edukacji i transformacji obyczajowej koniecznym staje się łatwo dostępne i zrozumiałe dla młodych ludzi źródło informacji, poparte przy tym akceptowalnym przez nich autorytetem. W tym celu organizowane będą cykle warsztatów i seminariów, których głównymi gośćmi będą wartościowe postaci ze świata popkultury, sztuki, literatury czy organizacji pozarządowych. Ich tematyką będzie edukacja obywatelska.

  • Społeczna Odpowiedzialność Biznesu poprzez czynne zaangażowanie przedsiębiorców w realizację projektu

(ang. Corporate Social Responsibility, CSR) – odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniania przez przejrzyste i etyczne postępowanie które:

·        przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym dobrobytu i zdrowia społeczeństwa;

·        uwzględnia oczekiwania interesariuszy;

·        jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;

·        jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach.

Aby projekt mógł w pełni dojść do skutku, wszystkie zaplanowane w nim działania podzieliliśmy na etapy.

Etap I - koncepcja modernizacji

Prowadzimy badanie rynku i rozeznanie cenowe. Ten cel jest relatywnie prosty do wykonania, gdyż dysponujemy już najważniejszymi informacjami. Oczywiście najatrakcyjniejszym rozwiązaniem byłby zakup 3 autobusów, które wyświetlamy Wam powyżej.

Do zadań najtrudniejszych i najbardziej kosztownych zaliczamy zakup "Ogórka", gdyż wszystkie jeżdżące znajdują się w muzeach lub prywatnych kolekcjach, a ich zakup graniczy niemalże z niemożliwością. Zakup wraku, który posłużyłby za bazę do odbudowy, będzie na pewno kosztowny i czasochłonny. Koszt zakupu najtańszego egzemplarza z wolnego rynku oscylował w ostatnim czasie w okolicach 60.000 zł. Koszty odbudowy mogą pochłonąć dwukrotność tej sumy, więc chwilowo chowamy ten pomysł do szuflady.

Całkowicie realnymi i będącymi w naszym zasięgu wydają się zakupy Autosana lub amerykańskiego autobusu szkolnego. Na rynku dostępnych jest wiele egzemplarzy w dobrym stanie technicznym. Do decyzji zostaje nam zatem konkretny model.

Etap II - zakup autobusu

Autosan H9 jest najtańszą opcją. Najtańsze egzemplarze dostępne na rynku występują już w cenie od 7.000 zł. Aby uniknąć jednak nieprzewidzianych wydatków z serwisem pozakupowym, zakładamy minimalny budżet na poziomie 20.000 zł

Bluebird (amerykański autobus szkolny) nie powinien być również bardzo kosztowną opcją, jednakże z uwagi na konieczność dokonania zakupów za oceanem, koszt minimalny wraz ze spedycją, ubezpieczeniami i zarejestrowaniem szacujemy na około 30.000 zł.

Etap III - modernizacja

Aby móc utworzyć Mobilny Dom Kultury, w zakupionym autobusie musimy dokonać podstawowych modyfikacji. Pierwszym jest zmiana kategorii pojazdu z autobusu na samochód ciężarowy. W tym celu zostaną wymontowane fotele pasażerów, usunięte zostaną skrzynie ładunkowe w podłodze, a wnętrze zostanie zabudowane tak, by utworzyć w nim przyjazne, warsztatowe przestrzenie.



Etap IV - zakup wyposażenia

Na chwilę obecną dysponujemy podstawowym zapleczem komputerowym, które umożliwi nam realizację warsztatów dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Najważniejszymi beneficjentami tych bezpłatnych warsztatów będą seniorzy oraz osoby, które mają trudności z powrotem na rynek pracy.

Aby móc jednak komplementarnie świadczyć usługi Mobilnego Domu Kultury, Mobilnej Biblioteki oraz Mobilnego Uniwersytetu potrzebujemy zakupić dodatkowe wyposażenie, takie jak lekkie stoły, krzesła, sprzęt multimedialny, regały i książki.

Na ten cel zakładamy sumę w wysokości 10.000 zł


Etap V - wyjazd w trasę

Zakup autobusu i wyposażenia to jednak nie wszystko. Abyśmy mogli się swobodnie przemieszczać przez pierwszy rok, potrzebujemy niezbędnych środków na zakup paliwa i dokonywania nieprzewidzianych napraw.

Ten cel szacujemy na kwotę 15.000 zł

Kwota ta pozwoli nam na przejechanie ok. 1500 km oraz zapewnienie bezpiecznego miejsca postojowego w czasie, kiedy Mobilny Dom Kultury nie będzie znajdować się w trasie.

0 zł  z 20 000 zł (Cel)
Wpłać terazUdostępnij
 

Wpłaty: 0

Uważasz, że ta zbiórka zawiera niedozwolone treści ? Napisz do nas

Załóż swoją pierwszą zbiórkę

Zbieraj pieniądze na to, czego
najbardziej potrzebujesz już dziś!

Jak założyć zbiórkę na Pomagam.pl

Pomagam.pl to największy i najpopularniejszy w Polsce serwis do tworzenia internetowych zbiórek pieniędzy. To narzędzie, które umożliwia każdemu i całkowicie za darmo założenie zbiórki w kilka chwil.

Dzięki Pomagam.pl w łatwy i bezpieczny sposób zbierzesz fundusze na to, co dla Ciebie ważne m.in. pokrycie kosztów leczenia, wsparcie bliskich w trudnych chwilach i na inicjatywy bliskie Twojemu sercu.

Krok 1:Chcesz założyć zbiórkę, ale nie wiesz od czego zacząć? Nie martw się! Obejrzyj krótki film poniżej, który tłumaczy, jak działa Pomagam.pl.

Krok 2:Zbiórkę na Pomagam.pl przygotowujesz i publikujesz samodzielnie. Nie przejmuj się - założenie zbiórki trwa dosłownie kilka chwil i jest prostsze, niż myślisz. Sprawdź poniższy poradnik.

W momencie tworzenia zbiorki możesz wybrać, czy chcesz ją prowadzić samodzielnie czy ze wsparciem Pomagam.pl. Pierwsza opcja jest całkowicie darmowa. Jeśli natomiast zdecydujesz się na promowanie zbiórki z naszym wsparciem, będziemy przypominać o Twojej zbiórce i zachęcać do wpłat osoby, które ostatnio odwiedziły stronę Twojej zbiórki (tzw. retargeting).

W tym celu będziemy wyświetlać Twoją zbiórkę zarówno na stronie głównej Pomagam.pl jak i w reklamach internetowych. Zwiększa to szanse na to, że więcej odwiedzających Twoją zbiórkę osób zdecyduje się ostatecznie na wpłatę lub udostępnienie zbiórki. W zamian za to dodatkowe, nieobowiązkowe wsparcie w promocji od każdej wpłaty potrącimy automatycznie 12%.

Krok 3:Twoja zbiórka jest gotowa, czas zacząć działać! Nikt nie wypromuje Twojej zbiórki tak jak Ty, dlatego pamiętaj, żeby udostępniać ją we wszystkich mediach społecznościowych: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy YouTube i TikTok. Zacznij od rodziny i przyjaciół - poproś ich o udostępnienie i zachęć do wpłat. Wyślij znajomym linka do zbiórki z krótkim opisem na Messengerze, SMSem lub mailowo. Następnie skontaktuj się z lokalnymi mediami z prośbą o publikację Twojej zbiórki oraz zaangażuj w promocję okoliczne organizacje społeczne, władze samorządowe, instytucje oraz osoby znane w Twojej okolicy.

Pamiętaj, im więcej osób dowie się o Twojej zbiórce, tym większa szansa na osiągniecie celu! Więcej porad znajdziesz w ebooku, jak założyć i prowadzić skuteczną zbiórkę. Znajdziesz go w swoim panelu zarządzania zbiórką po jej stworzeniu. Sprawdź również naszego bloga, w którym dzielimy się praktycznymi poradami i wskazówkami.

Krok 4:Wszystkie osoby odwiedzające Twoją zbiórkę mogą szybko i bezpiecznie wpłacać na nią pieniądze, np. przy użyciu przelewów internetowych, kart kredytowych, tradycyjnych przelewów bankowych, a nawet na poczcie! Wpłaty księgują się natychmiast. Wszyscy widzą, jaką kwotę udało się już zebrać i mogą zapraszać do zbiórki kolejne osoby.

Krok 5:Pieniądze ze zbiórki możesz wypłacać na konto bankowe w każdej chwili i tak często, jak chcesz. Wypłata pieniędzy trwa na ogół 3 dni robocze. Wypłata nie spowoduje zmiany stanu licznika wpłat na stronie Twojej zbiórki. Możesz dalej zbierać pieniądze, a zbiórka będzie trwać aż do momentu, gdy zdecydujesz się ją zamknąć.

Prawda, że proste? To właśnie dlatego dziesiątki tysięcy osób prowadzi już swoje zbiórki na Pomagam.pl. Nie czekaj. Dołącz do nich teraz! Aby założyć zbiórkę, kliknij tutaj lub w przycisk poniżej:

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij