Zbiórka Maluch 126p z homologacją FIA - miniaturka zdjęcia

Maluch 126p z homologacją FIA Jak założyć taką zbiórkę?

Zbiórka Maluch 126p z homologacją FIA - zdjęcie główne

Maluch 126p z homologacją FIA

1 zł  z 10 000 zł (Cel)
Wpłaciła 1 osoba w ciągu 1 dnia.
Wpłać terazUdostępnij
 
Jakub Psikuta - awatar

Jakub Psikuta

Organizator zbiórki

Miło nam poinformować, że w dniu dzisiejszym ruszamy z projektem SPORTOWY MALUSZEK.


Pomożecie?


Dlaczego Maluch? Chcemy odtworzyć część historii motoryzacji.


TYCH AUT JEST CORAZ MNIEJ !


Poniżej trochę lekcji historii.


Fiat 126 (centoventisei) – samochód osobowy skonstruowany w zakładach FIAT, produkowany we Włoszech w latach 1972–1980, a w Polsce od 6 czerwca 1973 do 22 września 2000 roku (Polski Fiat 126p)[2]. Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych „Polmo” Bielsko-Biała w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Jego poprzednikiem był Fiat 500, następcą Fiat Cinquecento.


Przez wiele lat był jednym z najczęściej spotykanych samochodów na polskich drogach, doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najpopularniejsza – Maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997) jego oficjalną nazwą.


Debiut fabrycznie przygotowanego rajdowego Malucha nastąpił w 1976 roku. Dwa 126p, jeszcze z silnikami o pojemności 600 cm3 wystartowały w 3 Rajdzie Stomil - pierwszej eliminacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Załogi Wiesław Cygan i Jacek Jurzak oraz Andrzej Koper i Dariusz Szarejko zajęły odpowiednio 28 i 37 miejsce. Cygan stoczył także ciekawą walkę z kierowcą innego, niefabrycznego Malucha - Andrzejem Lubiakiem, który ostatecznie tryumfował w markowej klasie "Polski Fiat 126p". Debiutancki sezon ORB FSM Wiesław Cygan zakończył z tytułem mistrzowskim w klasie, a Andrzej Lubiak, który zastąpił po Rajdzie Stomilu Andrzeja Kopra, był drugi.


Kolejny przełom w rajdowej karierze Malucha nadszedł na początku lat 80. W 1982 roku Janusz Szerla zdobył tytuł drugiego Wicemistrza Polski w klasyfikacji generalnej, pokonując takie auta jak Renault 5 czy VW Golfy. W 1983 roku Maluchy z rajdowych tras "demoludów" wyjechały na zachód. Zespół OBR FSM rozpoczął starty w Belgi, Grecji, Francji i Republice Federalnej Niemiec. Rok później Janusz Szerla wywalczył w niemieckiej rundzie Mistrzostw Europy - Rajdzie Saarland trzecie miejsce w klasie do 1300 cm3. Wszyscy patrzyli wtedy z niedowierzaniem, że małe auto z Polski wyposażone już wtedy z nowszy silnik 650 cm3 o mocy seryjnie 24 KM (w wersji rajdowej około 35) jest w stanie wygrywać (np: 15 miejsce z 71 załóg na odcinku) z dużo bardziej zaawansowanymi konstrukcjami z zachodu.


W 1987 roku do produkcji trafił model 126p BIS - z większym silnikiem o pojemności 700 cm3 i przestylizowanym nadwoziem. BIS-y również pojawiły się na odcinkach specjalnych w brawach OBR FSM. Największym sukcesem tej konstrukcji było drugie miejsce w klasie A-1300 w Rally Deutschland 1989. Rok później, z powodu kłopotów finansowych OBR FSM został niestety zamknięty. W sumie fabryczne Maluchy wyjeździły 32 różne tytuły w rajdach i wyścigach.  Za jego kierownicą niewątpliwie najlepszym kierowcą był Janusz Szerla, który potrafił zdobyć tytuły zarówno w rajdach jak i wyścigach.



POWYŻEJ MAMY NADZIEJĘ POJAWIŁA SIĘ ODPOWIEDŹ NA PYTANIE:


"DLACZEGO 126P?"




1. Krok.


Chcemy stworzyć auto nie byle jakie (126p) zgodne z homogolacją FIA aby mogło wystartować w imprezach organizowanych przez PZM. Cały projekt pochłonie zapewne budżet 3x lub 4x większy niż podany jest w portalu.


Najważniejsze punkty programu:


- Zakup fiata 126p z bogatą historią 

- Przeróbki techniczne zgodne z międzynarodową federacją motorsportu FIA (właśnie na tą część zbieramy środki)

- Start w RAJDOWYCH MISTRZOSTWACH POLSKI SAMOCHODÓW HISTORYCZNYCH

- Start w Rallye Monte Carlo Historique (na tą imprezę na pewno będziemy zbierać osobny budżet)



Skład Zespołu:


- Kuba - pasjonat polskiej motoryzacji i sportów samochodowych. Od czasu do czasu bierze udział w imprezach organizowanych przez PZM.


- Przemek - inżynier - pasjonat mechaniki samochodowej - zawodowo zajmuje się obróbką blachy


- Paweł - magister mechanik - ma na swoim koncie takie sukcesy jak odbudowa Forda Capri czy budowa od podstaw repliki Lotusa Super Seven.


Ze swojej strony damy wszystko aby ten projekt doszedł do skutku! Dużo jednak zależy też od Was!


Dla każdego darczyńcy powyżej 50 zł przygotowaliśmy coś specjalnego! Przejażdżka maluchem po zamkniętym odcinku drogowym!

1 zł  z 10 000 zł (Cel)
Wpłaciła 1 osoba w ciągu 1 dnia.
Wpłać terazUdostępnij
 
Jakub Psikuta - awatar

Jakub Psikuta

Organizator zbiórki

Zadaj pytanie

Wpłaty: 1

Anonimowy Darczyńca - awatar
Anonimowy Darczyńca
1

Uważasz, że ta zbiórka zawiera niedozwolone treści ? Napisz do nas

fundraiser thumbnail
Załóż swoją zbiórkę

Załóż darmową zbiórkę pieniędzy dla siebie, swoich bliskich lub potrzebujących!

fundraiser thumbnail

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij