Cześć jestem Kamil - entuzjasta motocykli z okresu PRL.
Potrzebuję funduszy na odtworzenie prototypu skutera okresu PRL.
Jest to WSK M57 Montana.
Model M57 powstał po decyzji likwidacji fabryki WFM, kiedy to jej produkcję przejął zakład WSK w Świdniku.
Dział konstrukcyjny tej fabryki podjął się skonstruowania prototypu nowego skutera. Prace były prowadzone w 1964 roku pod kierownictwem mgr inż. Adama Kuklewicza, a w skład zespołu weszli również inż. J. Kapecki, inż. Z. Poździak i inż. J. Mroczkowski. Stroną plastyczną zajmował się prof. Cezary Nawrot z Warszawskiej ASP. Z dwóch powstałych projektów M56 i M57 zdecydowano się wykonać ten drugi.
Na zdjęciu powyżej skuter na którym projektanci w dużej mierze się wzorowali - Lambretta 125. Prototyp WSK M57 został wykonany w roku 1967 pod nazwą Montana. Pojazd charakteryzował się samonośną spawaną z wytłoczek konstrukcją nadwozia. Do napędu prototypu wykorzystano zespół napędowy skutera Lambretta 125 będący jednocześnie jednostronnym wahaczem tylnym Zawieszenie przednie na krótkich wahaczach wleczonych również pochodziło z tego pojazdu. Dalsze prace nad pojazdem zostały przerwane decyzją ministerstwa. Poniżej zdjęcia Lambretty 125.
Projekt wykonania składa się z 4 etapów:
Etap 1 - wykonanie profesjonalnego projektu. Nie posiadamy pełnej dokumentacji. Cały czas zbieramy materiały, artykuły, zdjęcia. Pewne części zostały zastosowane z innych pojazdów fabryk takich jak WFM, WSK czy Lambretta (my również to zrobimy), ale rama i blacharkę należy zaprojektować, wykonać stosowne obliczenia wytrzymałości konstrukcji, zgrzewów, spawów. Nie zbędne w związku z tym będzie skorzystanie z biura projektowego. W zależności od ilości dokumentacji jaką zbierzemy taki projekt może kosztować od 1000 zł do 3000 zł (roboczogodzina konstruktora to około 100 PLN/rbh)
Etap 2 - kompletacja części. Musimy skompletować wszystkie pozostałe elementy (te które nie będą wykonywane na zamówienie):
- przednie zawieszenie Lambretta 125,
- zespół napędowy Lambretta 125,
- koła Lambretta,
- stopka centralna,
- wszystkie pozostałe, które zidentyfikujemy nad podstawie zdjęć i dokumentacji.
Etap 3 - renowacja zakupionych używanych części. Większość części będzie miała jakieś 60 lat i wymagać będzie pełnej renowacji aby uzyskać zamierzony efekt. Zespół napędowy będzie wymagał generalnego remontu silnika. Zawieszenie pełnego przeglądu. Wszystkie elementy będą miały odnowione powłoki zewnętrzne.
Etap 4 - złożenie całości :).
Każdy z etapów będzie relacjonowany tutaj i na mediach społecznościowych.
Zapraszam na nasz fanpage:
https://www.facebook.com/wsk.m57/
Oprócz pomocy finansowej nieopisaną wartość będzie miała pomoc w znalezieniu materiałów, artykułów, wycinków z gazet, zdjęć, dokumentacji technicznej, rysunków technicznych. Krótko mówiąć - wszystko się przyda ! Jeżeli macie cokolwiek wyślijcie to proszę na [email protected]
Jeżeli posiadacie zbędne części do skutera Lambretty 125 (był to pojazd popularny w Polsce w okresie PRL) lub do innych pojazdów (produkcji PRL) które miały bliźniacze części z WSK M57 i możecie je przekazać za darmo to również będzie olbrzymia pomoc. Części mogą być niesprawne, zardzewiałe itd.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie :).
Uważasz, że ta zbiórka zawiera niedozwolone treści ? Napisz do nas
Załóż darmową zbiórkę pieniędzy dla siebie, swoich bliskich lub potrzebujących!