Edukacja - narzędzie do ratowania świata

Opublikowano 17 marca 2022 przez Emilia

"Będę działać, dopóki świat nie zrozumie, że edukacja to narzędzie, które nie tylko może ratować zdrowie i życie, ale zapobiegać temu, żeby kiedykolwiek taki ratunek był potrzebny" - o misji Fundacji Teach For Poland opowiada nam Katarzyna Nabrdalik.

Opowiedz w kilku zdaniach o misji i najważniejszych projektach prowadzonych obecnie przez Waszą organizację.

Fundacja Teach For Poland jest częścią międzynarodowej sieci Teach For All, która rozpoczęła działalność w USA w 1990 roku jako Teach for America. Dziś Teach For All działa w 61 krajach na całym świecie. W ciągu minionych trzech dekad w ramach sieci wykształciło się ponad 65 tys. młodych liderów edukacyjnych, którzy wpłynęli na akademickie i życiowe doświadczenia ponad 6 milionów uczniów.

Jako Fundacja Teach for Poland dążymy do dnia, w którym każde dziecko w Polsce - również to przebywające u nas w gościnie - będzie mogło odkryć i rozwinąć swój potencjał.

Wprowadzamy do polskich szkół publicznych na dwa lata EduLiderów i EduLiderki, których celem jest wyobrażenie sobie systemu edukacji na nowo. Tak, aby wyprzedzał rzeczywistość, kreował lepszą przyszłość i stawiał dziecko w centrum procesu edukacyjnego.

Pracują oni w szkołach jako pełnoetatowi nauczyciele i psychologowie, mając codzienny kontakt z dziećmi. EduLiderów cechuje ogromna wrażliwość na potrzeby dziecka, wspierają oni najmłodszych nie tylko w rozwoju poznawczym, ale i społeczno-emocjonalnym.
Obecnie wiemy, że naszą najważniejszą rolą jest sprawienie, że polska szkoła będzie bezpiecznym i przyjaznym miejscem dla dzieci z Ukrainy. Dlatego planujemy objąć kompleksowym wsparciem 20 placówek edukacyjnych, pomagając im otwierać oddziały przygotowawcze i przygotować na to ich kadrę pedagogiczną.

Dodatkowo chcemy wesprzeć 1000 kobiet edukatorek z Ukrainy w znalezieniu pracy w sektorze. Nabór ruszył kilka dni temu, mamy już ponad 300 zgłoszeń. Wiemy, że znalezienie pracy wzmocni je ekonomicznie, ale przede wszystkim sprawi, że w szkołach będą edukatorzy, którzy sprawią, że dzieci z doświadczeniem uchodźczym, będą czuły się odrobinę bezpieczniej. Dodatkowo chcemy w ramach naszego programu zatrudnić w szkołach, gdzie są tworzone oddziały przygotowawcze dla uczniów z Ukrainy, ośmiu psychologów szkolnych.


W jaki sposób utrzymujecie swoją działalność?

Na ten moment naszym głównym źródłem utrzymania są partnerstwa z sektorem biznesowym. 


Co crowdfunding na takim portalu jak Pomagam.pl wnosi do Waszej strategii fundraisingowej?

Przede wszystkim pozwala zbudować społeczność dookoła naszej działalności.
Wsparcie finansowe to jedna rzecz, ale budowanie świadomości naszej misji, o tym co robimy jest bardzo ważne, zarażanie innych tym co robimy. Po drugie to możliwość dywersyfikacji naszego finansowania, budowania stabilności finansowej, o którą w trzecim sektorze jest często ciężko.

Muszę powiedzieć, że w ostatnich dniach każda wpłata na naszą zbiórkę budzi wiele emocji, tych pozytywnych. Jest to element budowania kultury organizacyjnej naszego zespołu. A każdy moment kontaktu z darczyńcą i przekazania informacji o tym, co udało nam się zrealizować, daje nam dużo energii i siły na dalsze działanie.

Jakie są Wasze główne wyzwania w pozyskiwaniu funduszy?

Jesteśmy stosunkowo młodą Fundacją. Network, którego jesteśmy częścią, istnieje już od 30 lat. Teach for Poland w Polsce istnieje prawie 2 lata. Widzimy, że zdobycie zaufania publicznego zajmuje trochę czasu, zdobycie wiarygodności. To chyba było i jest naszym największym wyzwaniem. Pomimo krótkiej historii udało nam się już wpłynąć na ponad 4000 uczniów, a nasi EduLiderzy i EduLiderki pełnią niesamowicie istotną rolę w funkcjonowaniu swoich społeczności szkolnych. Nasz model działania jest wyjątkowy — działamy w tej samej społeczności szkolnej przed 2 lata. Nie dostarczamy pojedynczych warsztatów, tylko wspieramy holistycznie dzieci i całe szkoły.

Często firmy, do których udajemy się z zapytaniami o partnerstwa, oczekują skali. Ja wtedy pytam, czym jest skala w ich zrozumieniu. My chcemy pokazać jaka jest różnica pomiędzy jednorazową interwencją w postaci jednego warsztatu dostarczonego w szkole, a dwuletnią, codzienną interwencją. Wpływ jest nieporównywalny.

Widzimy, że od momentu wybuchu kryzysu nasi EduLiderzy i EduLiderki są ogromnym wsparciem dla uczniów, pomagając im w odnalezieniu się w obecnej sytuacji. Organizują spotkania wzmacniające dla rodziców, prowadzą lekcje wychowawcze, organizują oddziały przygotowawcze, dostarczają dodatkowe konsultacje bądź angażują się w dodatkowe akcje charytatywne. Towarzyszą dzieciom w tym, co się dzieje, próbują pomóc zrozumieć im ich emocje, oswoić strach, czy nieznane.

Dlaczego warto wspierać Waszą działalność?

Nasz model i działalność nie są plastrem na bolączki edukacji, ale długofalowym działaniem, które może pozwolić nam na to, żeby wszystkie edukacyjne rany się zagoiły.

Ten model w innych krajach wychował ministrów i ministry edukacji, całe rzesze przedsiębiorców społecznych, którzy tworzą rozwiązania dla edukacji. W niektórych regionach, gdzie Teach for Poland funkcjonuje, prawie 20% kadry zarządzającej oświatą przeszło przez ten program.

Jedna z organizacji, którą próbowałam zaangażować w działalność Teach for Poland powiedziała mi ostatnio, że oni inwestują tylko w projekty, które bezpośrednio ratują zdrowie i życie. A ja sobie pomyślałam, że będę działać dopóki dopóty świat nie zrozumie, że edukacja to narzędzie, które nie tylko może ratować zdrowie i życie, ale zapobiegać temu żeby kiedykolwiek taki ratunek był potrzebny.

Wesprzyj zbiórkę


Stwórz swoją
pierwszą zbiórkę

Nie czekaj, weź sprawy w
swoje ręce teraz!

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij