Przed uruchomieniem zbiórki internetowej warto przeanalizować kilka kluczowych kwestii, które zapewnią sukces prowadzonej akcji. Bardzo istotne jest, aby odpowiednio przygotować strategię, która pozwoli dotrzeć do jak największej liczby darczyńców i w skuteczniejszy sposób zebrać środki.
Wiele rzeczy możesz zaplanować jeszcze przed uruchomieniem zbiórki - od elementów potrzebnych do jej stworzenia tak jak zdjęcie, opis, tytuł, aż po strategię promocyjną - do kogo chcesz trafić i jak wzbudzić zainteresowanie i chęć wsparcia Twojej akcji.
Zbiórka, którą tworzysz jest Twoją najlepszą wizytówką i warto przyłożyć się na etapie jej tworzenia. Zapoznaj się się z poradnikami, które pomogą Ci m.in. wybrać odpowiednie zdjęcie lub podpowiedzą, jak powinna nazywać się Twoja akcja. Warto również zadbać o opis, by był logiczny, przemyślany i napisany w zrozumiały dla każdego sposób.
Jeśli planujesz stworzenie dużej zbiórki, której celem jest kilkadziesiąt lub kilkaset złotych, warto poprosić swoich najbliższych o wsparcie i opracować plan działania - kto jest za co odpowiedzialny. Może masz przyjaciela, który zna się z władzami i organizacjami z Twojego miasta, a może Twoja kuzynka świetnie odnajduje się w mediach społecznościowych. Poproś ich o pomoc.
Jeśli tworzysz pierwszy raz zbiórkę, warto zapoznać się z materiałami pomocniczymi. Jest kilka, ale za to ważnych zasad, które bardzo zwiększą skuteczność Twojej zbiórki oraz przyspieszą proces zbierania potrzebnej kwoty. Gdzie możesz szukać?
Jeśli nie możesz znaleźć czegoś na naszej stronie lub coś jest niezrozumiałe, sprawdź nasz kanał na YouTube, gdzie zebraliśmy wszystkie filmy instruktażowe. Każdy z nich ma max kilka minut i przeprowadzi Cię przez cały proces - od rejestracji w serwisie Pomagam, aż po wypłatę środków i podziękowanie darczyńcom.
Wszystkie filmy znajdziesz tutaj.
W serwisie Pomagam.pl znajdziesz również specjalną, dedykowaną stronę "Jak to działa", która odpowie na Twoje wszystkie pytania. Znajdziesz tutaj wszystko, co potrzebne na etapie tworzenia i prowadzenia zbiórki m.in. podstawy, wpłaty, wypłaty, bezpieczeństwo. Więcej przeczytasz, klikając w link: https://pomagam.pl/pytania
Zależy nam, by każda zbiórka miała jak największe szanse na sukces i by mogła zebrać szybko i skutecznie potrzebną kwotę, dlatego prowadzimy bloga Pomagam.pl (na którym właśnie jesteś). Tutaj znajdziesz dłuższe artykuły z poradami i wskazówkami na temat poszczególnych elementów zbiórki oraz jej promocji. Są tutaj m.in. teksty na temat:
Na kanale YouTube oprócz krótkich video instruktażowych znajdziesz również bardziej specjalistyczne i dłuższe webinary, które realizujemy jako Pomagam.pl Poruszamy w nich tematy związane z akcjami charytatywnymi, dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz chętnie podpowiemy, co jeszcze można sprawdzić.
Wszystkie nagrania znajdziesz tutaj.
Jeśli podczas zakładania zbiórki w naszym serwisie wybierzesz opcję promocji ze wsparcia Pomagam.pl, w panelu zarządzania zbiórką znajdziesz 6 ebooków napisanych przez naszych ekspertów od crowdfundingu, którzy na co dzień zajmują się promocją zbiórek i wspierają naszych użytkowników w prowadzenie swoich akcji. Znajdziesz tam m.in. ebooka o prowadzeniu grup licytacyjnych, dziękowaniu darczyńcom wraz z darmowymi szablonami wiadomości oraz poradniki o promocji Twojej zbiórki.
Jeśli masz w swoim otoczeniu osobę lub organizację, która prowadziła już podobną akcje zbierania funduszy w internecie, skorzystaj z jej wiedzy i doświadczenia. Skontaktuj się z nią i poproś o krótką rozmowę. Dopytaj o wszystkie wątpliwe kwestie i podziel się swoimi pomysłami. Taka osoba to nieoceniony skarb!
Pamiętaj też, że nie jesteś sam/a i możesz zawsze liczyć na naszą pomoc. W końcu jesteśmy po to, by pomagać! Jeśli masz jakieś pytania, wątpliwości lub zastanawiasz się, czy powinieneś. założyć zbiórkę lub masz co do tego obawy, skontaktuj się z nami!
Możesz to zrobić mailowo na adres [email protected] lub zadzwonić na numer 22 602 27 37. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 14:00 i 15:00 - 20:00. Możesz również wypełnić formularz kontaktowy na tej stronie: https://pomagam.pl/kontakt. Odpowiemy na każde zapytanie!
Jasno sprecyzuj, na co będą przeznaczone zebrane środki. Pomaga to zbudować zaangażowanie społeczności oraz zwiększyć zaufanie darczyńców. Nie przejmuj sięm jeśli Twoje koszta wzrosną, cel możesz zmienić w każdej dowolnej chwili. Nie zapomnij jednak poinformować o tym swoich darczyńców wraz z powodem zwiększenia celu. Możesz to zrobić poprzez dodanie aktualizacji. Wówczas każdy otrzyma mailowe powiadomienie z ta informacją.
Jeśli nie wiesz, ile potrzebujesz konkretnie funduszy, spróbuj przygotować kosztorys. Przydatne moga okazać się przygotowane przez nas pytania:
Możesz również poszukać w Internecie informacji o potencjalnych kosztach oraz sprawdzić, co i ile kosztuje. A jeśli znasz osobę, która zmagała się lub zmaga z podobną sytuacją, możesz również zapytać lub skonsutlować przygotowany kosztorys.
Odpowiednio dobrane materiały to podstawa sukcesu zbiórki. Stwórz opis swojej zbiórki – przekonujący i zachęcający do wsparcia. Jak to zrobić? Tutaj uzyskasz wszystkie niezbędne informacje: https://pomagam.pl/blog/angazujacy-opis-zbiorki-jak-poruszyc-innych/
Stwórz zdjęcia i/lub filmy, które obrazują cel zbiórki. Kiedy potencjalny darczyńca zobaczy Twoją zbiórkę, pierwszą rzeczą, która rzuci się w jego oczy, będzie zdjęcie. To wtedy najczęściej zapada decyzja o kliknięciu w zbiórkę lub pójściu dalej. Dlatego pierwsze wrażenie jest tutaj tak kluczowe.
Jeżeli osoba, której dotyczy zbiórka, jest chora i przechodzi leczenie, dodaj zdjęcie ze szpitala. Jeżeli zbiórka dotyczy osoby z niepełnosprawnością, dodaj zdjęcie, które pokazuje jej zmagania z chorobą. Robienie zdjęć w tak trudnych chwilach z pewnością nie należy do najłatwiejszych, jednak fotografie powinny obrazować opowiadaną historię. Sprawia to, że budujesz więź z odbiorcą – potencjalni darczyńcy mogą wczuć się w Twoją historię. Staje się ona dla nich bardziej autentyczna.
Jeśli zbierasz na zwierzaka lub schronisko, opublikuj jego zdjęcie. Zamieść zdjęcie przedstawiające Ciebie razem ze swoim ukochanym kotem lub psem. Niech darczyńcy widzą łączącą Was więź. Jeśli zwierzak jest w trakcie leczenia, doznał jakichś urazów lub choruje, zrób zdjęcie, które obrazuje jego sytuację.
Gdy natomiast celem zbiórki jest remont lub odbudowa domu np. po pożarze, to postaraj się o zdjęcie prezentujące poszkodowaną rodzinę na tle zniszczonego domu, zdjęcie prezentujące poszkodowaną rodzinę wewnątrz spalonego domu, kolaż 2 zdjęć: zdjęcie rodzinne zestawione ze zdjęciem spalonego domu, zdjęcie rodzinne pogorzelców i/lub zdjęcie pokazujące skalę zniszczeń (ujęty cały dom, a nie parapet w kuchni lub zerwany dach na strychu).
Tutaj przeczytasz więcej o tym, jak dobrać odpowiednie zdjęcia do zbiórki: https://pomagam.pl/blog/zdjecie-zbiorki-internetowej-jak-dobrac
Przed uruchomieniem zbiórki warto zacząć budowanie bazy potencjalnych darczyńców. Stwórz swoje profile w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, X - dawniej Twitter, LinkedIn, TikTok), wykorzystaj newslettery, strony internetowe, fora internetowe, blogi, aby zwiększyć widoczność Twojej zbiórki. Opowiadaj w nich swoją historię.
Promuj swoją zbiórkę w mediach społecznościowych. Zachęcaj w nich do wspierania, zarówno w formie darowizn, jak i udostępniania dalej. Pamiętaj promocja zbiórki przypomina efekt kuli śnieżnej. Im więcej osób dowie się o Twojej akcji, tym większe szanse na osiągnięcie sukcesu.
W tym celu opublikuj swoją zbiórkę w mediach społecznościowych. Opisz krótko swoją sytuację i zachęć do wpłaty. Aby to zrobić, możesz spróbować nagrać siebie z apelem o pomoc. Takie nagrania o wiele bardziej przykuwają uwagę i ludzie chętniej klikają w takie zbiórki.
Oprócz posta, napisz do swoich znajomych na Messengerze z prośbą o wsparcie. Możesz również poszukać grup na Facebooku z zaangażowaną społecznością, która będzie chciała Cię wesprzeć. Może kolekcjonujesz kwiaty lub szydełkujesz w wolnych chwilach. Osoby o podobnych zainteresowaniach na pewno chętniej Cię wesprą!
Więcej porad znajdziesz w naszym artykule, jak promować zbiórkę na Facebooku: https://pomagam.pl/blog/promowanie-zbiorki-na-facebooku/
Utwórz listę dziennikarzy oraz redakcji, z którymi skontaktujesz się po uruchomieniu Twojej zbiórki. Każda publikacja w mediach to kolejny krok do sukcesu zbiórki. Media mają ogromną siłę, by uzyskać rozgłos, nie tylko lokalny, ale również na całą Polskę.
Od czego zacząć? Zastanów się, jakie media działają w Twojej okolicy: gazety, stacje radiowe i telewizyjne oraz portale internetowe. Następnie sprawdź, kto je tworzy i wyszukaj dane kontaktowe: adresy mailowe oraz numery telefonu. Wiele redakcji oraz dziennikarzy działa również w social mediach, więc możesz napisać również do nich na Messengerze. Opisz krótka swoją historię z prośbą o wsparcie w promocji Twojej akcji charytatywnej.
Jeśli jest to większa akcja, możesz spróbować dobić się do mediów ogólnopolskich. Więcej informacji znajdziesz w naszym tekście, jak zainteresować media zbiórką: https://pomagam.pl/blog/jak-nawiazac-relacje-z-mediami-lokalnymi-i-promowac-zbiorke-online
Być może takie osoby mają grupy darczyńców, które chętnie wsparłaby także Twoją zbiórkę. Osoby, które zbierały na podobny cel mogą podzielić się z Tobą swoim doświadczeniem. Może będą miały jakieś cenne wskazówki. Umów się na spotkanie lub na rozmowę telefoniczną.
Opowiedz o swojej sytuacji, poinformuj, że planujesz założyć zbiórkę pieniędzy i podziel się swoimi pomysłami. Zapytaj ich o rady lub sugestie. Zróbcie “burzę mózgów”. Może ktoś wpadnie na coś, czego jeszcze nikt wcześniej nie wymyślił. A może część Twojej rodziny lub znajomych będzie chciała zaangażować się w promocję zbiórki i zorganizujecie sztab działający na rzecz zbiórki.
Podczas prowadzenia zbiórka każda para rąk do pracy jest nieoceniona. Każdy ma swoje społeczności, w których działa oraz znajomości, które mogą pomóc w osiągnięciu sukcesu.
Takie osoby na pewno pomogą Ci w promocji zbiórki, w organizacji wydarzeń, w wymyślaniu kolejnych pomysłów i docieraniu do coraz większej liczby darczyńców. W grupie zawsze raźniej!
Pamiętaj, że zbiórka internetowa wymaga poświęcenia czasu i uwagi, aby osiągnąć sukces. Dlatego warto dokładnie przemyśleć strategię i wdrożyć ją w życie, aby osiągnąć zamierzone cele. Kliknij poniżej i załóż swoją zbiórkę!
A jeśli nie masz jeszcze założonej zbiórki w naszym serwisie i nie wiesz jak to zrobić, sprawdź nasz kanał na YouTube, gdzie podpowiadamy, jak to zrobić: