Promocja zbiórki. Sprawdź, jak zainteresować dziennikarzy i promować zbiórkę w mediach?

Natalia
26 kwietnia 2022
Jak zainteresować dziennikarzy zbiórką internetową i pojawić się w mediach?
Jak zainteresować dziennikarzy zbiórką internetową i pojawić się w mediach?


Media to skuteczne narzędzie do tego, aby promować swoją zbiórkę i dotrzeć do większej liczby osób, które mogą wesprzeć darowizną twój cel. Jeśli nie masz doświadczenia w kontaktach z mediami i zastanawiasz się od czego zacząć, przeczytaj poniższy artykuł, w którym chcemy podpowiedzieć ci, jak nawiązać relacje z redakcjami i informować ich o twojej zbiórce na Pomagam.pl. Dzięki temu link do zbiórki, którą prowadzisz może znaleźć się w zasięgowych mediach, co zachęci ludzi do wsparcia twojej inicjatywy i da ci szansę na pozyskanie wielu darczyńców.

Pojawienie się w mediach może wydawać ci się trudne, a nawet nieosiągalne. Jednak nie musi takie być. Dziennikarze, szczególnie ci lokalni, ciągle szukają tematów i chętnie publikują nadesłane teksty. Kluczowe zatem jest dotarcie do nich i zainteresowanie ich swoją historią. Jak więc to zrobić?

Istotną częścią pracy w mediach jest szukanie ciekawych tematów, dlatego kluczowe jest dotarcie do dziennikarzy, którzy zainteresują się tematem twojej zbiórki. Czasem wystarczy zadzwonić i opowiedzieć swoją historię. Może pomagasz innym, a teraz sam/a potrzebujesz pomocy? Masz marzenie wystartować w zawodach sportowych, ale nie stać cię na rozwój pasji? A może chcesz walczyć o swoje zdrowie, ale potrzebujesz wsparcia? Opowiedz o tym!

Najtrudniej jednak zacząć, dlatego przygotowaliśmy dla ciebie kilka wskazówek. Jak wyjść z inicjatywą do mediów i skorzystać z możliwości udostępnienia informacji w ich platformach. 

Po pierwsze, zadbaj o wygląd zbiórki

Zbiórka jest twoją wizytówką, dlatego warto postarać się o jej wygląd. Opis powinien być zrozumiały i przedstawiać najważniejsze informacje. Nie zapomnij napisać, na co zbierasz i dlaczego jest to dla ciebie ważne. Zdjęcia zbiórki powinny być dobrej jakości i na temat, np. prezentować cel, na który zbierane są pieniądze.

Jak napisać opis zbiórki?

Atrakcyjny wygląd zbiórki zwiększy twoją wiarygodność, a zatem również szanse na pojawienie się w mediach. Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu opisu lub wyborze zdjęć zbiórki, sprawdź naszego bloga:

Jak wybrać zdjęcie zbiórki?


Przygotuj listę mediów, które mogą zainteresować się twoją zbiórką pieniędzy 

Kluczem do sukcesu jest trafienie do odpowiednich mediów. Zbiórka najczęściej jest związana z konkretnym człowiekiem, a my zazwyczaj chętniej pomagamy osobom, które znamy i są nam bliskie.

Podobnie działają media. Szczególnie te lokalne często wspierają okoliczne akcje, właśnie takie jak twoja zbiórka, dlatego warto zacząć od przygotowania listy mediów z twojej okolicy. Media lokalne interesują się tematami, które są bliskie ich odbiorcom. Może to być lokalny dodatek do gazety, osiedlowa gazetka, regionalna stacja radiowa lub strona internetowa gminy. Zastanów się na początek, z jakich mediów z twojej okolicy sam/a czerpiesz informacje i wypisz je.

Możesz kierować się też celem zbiórki. Jeśli zbierasz na leczenie dziecka, poszukaj mediów piszących o zdrowiu i medycynie oraz takich, które zajmują się rodzicielstwem i wychowywaniem dziecka. Potrzebujesz pieniędzy na rehabilitację z powodu kontuzji podczas gry w piłkę nożną? Napisz do mediów sportowych, najlepiej poszukaj dziennikarzy, którzy zajmują się tą dyscypliną. A może zbierasz pieniądze na prowadzenie domu tymczasowego dla psów, wówczas skontaktuj się z mediami o tematyce zwierzęcej oraz dziennikarzami zaangażowanymi społecznie.

Każdy z nas pracuje w jakiejś branży lub ma hobby, które skupia innych i tworzy wokół niego społeczność. Osoby, z którymi masz coś wspólnego np. zawód lub hobby, bardziej utożsamią się z twoją historią i chętniej wesprą twoją zbiórkę pieniędzy. Pracujesz jako pielęgniarka, a może po pracy ćwiczysz sztuki walki? Nawiąż do tego faktu ze swojego życia i zwróć się do mediów, które skierowane są do osób podobnych do ciebie.

Pomocne będzie również sprawdzenie, jakie media pisały już o podobnych sytuacjach do twojej. Możesz to zweryfikować online, wpisując temat swojej zbiórki w wyszukiwarce, np. pomoc pogorzelcom, leczenie dziecka lub wsparcie schroniska.

Każdy typ mediów ma swoich odbiorców. Młodsi przyzwyczajeni są do szukania informacji w internecie. Starsi wolą gazety. Podziel listę na typy mediów: 

  • prasa
  • radio 
  • telewizja
  • portale internetowe 
  • media społecznościowe (np. Facebook, Instagram, Twitter (dzisiaj X) czy Tiktok) 

Tworząc bazę mediów w ten sposób będziesz mieć pewność, że trafisz do jak najszerszego grona odbiorców. Kiedy lista mediów będzie już gotowa, czas na kolejny krok. Media tworzą ludzie, dlatego poszukaj dziennikarzy i zapisz ich dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu). Pamiętaj, by znaleźć takie osoby, które zajmują się w redakcji podobnymi tematami. Zwiększysz wówczas swoje szansę na przyciągnięcie ich uwagi i interakcję. 

 Skontaktuj się z dziennikarzami i opowiedz o zbiórce 

Dziennikarze mediów lokalnych bardzo często są znani w okolicy, co bardzo ułatwia dotarcie do nich. Jest kilka możliwości.

Jeśli w twojej okolicy jest jakieś wydarzenie, np. piknik rodzinny lub lokalne zawody sportowe, wybierz się tam. Prawdopodobnie na miejscu spotkasz kogoś z okolicznych mediów. Dziennikarz jest tam zawodowo, więc to dobry moment, by podejść i starać się nawiązać kontakt.

Możesz również poszukać w internecie adresu e-mail lub numeru telefonu do konkretnego dziennikarza lub do redakcji. Na stronach internetowych mediów są również formularze kontaktowe, dzięki którym w łatwy sposób wyślesz wiadomość. Pamiętaj jednak, że najbardziej skuteczny jest bezpośredni kontakt z dziennikarzem.

Warto też używać mediów społecznościowych i wysyłać wiadomości bezpośrednio do konkretnych dziennikarzy i redakcji, które prowadzą tam swoje profile. Poszukaj dziennikarza, zaproś go do znajomych i napisz do niego na messengerze. Przedstaw się, napisz krótko o zbiórce i podeślij linka do zbiórki. Ten sposób jest mniej formalny niż kontakt mailowy i możesz sprawdzać na bieżąco, czy dziennikarz odczytał twoją wiadomość.

Nieocenioną pomocą mogą okazać się twoi znajomi. Jeśli masz problem ze znalezieniem namiarów do dziennikarza, popytaj ich. Może okaże się, że ktoś z twoich przyjaciół zna się z dziennikarzem osobiście i może was połączyć np. mailowo.

Pamiętaj jednak, jeśli prowadzisz internetową zbiórkę na rzecz kogoś innego, upewnij się, czy osoby, dla których zbierasz pieniądze, zgadzają się na kontakt z mediami. Możliwe, że nie będą chciały, aby ich zdjęcia były publikowane lub nie chcą udzielać wywiadów. Zadbaj o ich komfort i uszanuj ich decyzję.

Wyślij informację prasową o internetowej zbiórce, którą prowadzisz 

W mediach lokalnych, oprócz artykułów przygotowanych przez redakcję, publikowane są również materiały nadesłane. To teksty przygotowane przez np. organizatora wydarzenia i wysłane do redakcji. Jeśli nie jest to reklama (ads), najprawdopodobniej redakcja opublikuje twoją informację prasową za darmo. Ważne, by zainteresować dziennikarzy i przykuć ich uwagę.

Przy pisaniu informacji prasowej pamiętaj, że ma ona określoną strukturę. Jeśli zastosujesz się do kilku prostych wskazówek, materiał będzie od razu gotowy do druku. Im mniej twój tekst będzie wymagać poprawek, tym większa szansa, że dziennikarz opublikuje go.

Jak zatem powinna wyglądać Twoja informacja prasowa?:

  • Podziel ją na 3 części: tytuł, wstęp i rozwinięcie
    • Tytuł powinien przedstawiać sens zbiórki np. “Zbieramy pieniądze na operację Ani” lub “Dorzuć się na karmę dla schroniska”.
    • Wstęp to pierwszy akapit, najczęściej jest on (pogrubiony). Powinien zawierać najważniejsze informacje. Wystarczy, że odpowiesz na podstawowe pytania: co, kto, gdzie i kiedy.
    • Rozwinięcie to po prostu treść, którą chcesz przekazać. Warto odpowiedzieć w nim dodatkowo na pytanie, dlaczego zdecydowałeś się zorganizować zbiórkę. 
  • Pisz jasno, konkretnie i szczerze. Ważne, by tekst był zrozumiały dla innych, dzięki temu może dotrzeć do różnych grup odbiorców. Bazą do stworzenia informacji może być opis zbiórki.
  • Zastanów się, co ciebie jako dziennikarza zainteresowałoby najbardziej w twojej historii - podkreśl to!
  • Podkreśl lokalność. Osadź swoją historię w konkretnym miejscu. Właśnie takich tekstów szukają lokalne media.
  • Nawiąż do celu zbiórki. Jeśli kontaktujesz się z mediami zajmującymi się konkretnymi tematami (np. medycznymi, sportowymi, zwierzęcymi), koniecznie nawiąż do elementów wspólnych oraz wyjaśnij, dlaczego kontaktujesz się właśnie z tą redakcją.
  • Jeśli współpracujesz z władzami samorządowymi, działaczami lub organizacjami pozarządowymi, wymień je. Przy okazji możesz im podziękować za okazaną pomoc. W ten sposób możesz zachęcić ludzi, by również wsparli twoją zrzutkę.
  • Dodaj cytat. Może to być twój jako organizatora zbiórki lub poproś o wypowiedź kogoś, dla kogo zbierasz pieniądze np. osobę reprezentującą fundację, z którą współpracujesz.  Media lubią cytaty, ponieważ uwiarygodniają historię i podbiją jej atrakcyjność.
  • Na koniec dodaj link do swojej zbiórki, dzięki czemu inni będą mogli wpłacać pieniądze i zachęcać do wsparcia swoje społeczności.
  • Możesz dodać również swoje dane kontaktowe np. adres mailowy. Może inne redakcje również zainteresują się zbiórką.
  • Do informacji prasowej dodaj kilka zdjęć. Mogą to być te same, które są na twojej zbiórce. Ważne, by były dobrej jakości i związane z tematem zbiórki. 

Utrzymaj relacje z dziennikarzami - informuj o postępach zbiórki

Wysłanie informacji prasowej jest ważnym krokiem do zdobycia rozgłosu w mediach, jednak na tym nie koniec. Po kilku dniach skontaktuj się ponownie z dziennikarzami, do których poszła informacji, najlepiej telefonicznie lub poprzez media społecznościowe.

Zapytaj, czy wysłany temat jest interesujący, warty opublikowania. Zapytaj również, czy dziennikarz nie potrzebuje więcej informacji. Bądź dostępny dla mediów. Jeśli dziennikarz poprosi, podeślij więcej zdjęć lub udziel wywiadu. Dobrą praktyką jest także informowanie dziennikarzy, z którymi masz już relację, o postępach twojej zrzutki. 

Zadbaj o promocję zbiórki w mediach społecznościowych - to zwiększy sukces twojej akcji 

Nie zapomnij również o samodzielnym promowaniu zbiórki. Marketing jest potężnym narzędziem i pomaga osiągnąć sukces zbiórkom. W ten sposób zwiększysz zasięg, a co za tym idzie, zwiększysz możliwość, że ktoś z redakcji dowie się o twojej akcji.

Najlepszym rozwiązaniem będzie udostępnienie posta na Facebooku - wartościowym kanałem do tego są grupy tematyczne, które możesz tam znaleźć. Polecamy także wysłanie do znajomych krótkiej informacji o zbiórce wraz z linkiem. Możesz również zachęcić ich do wpłaty. Jeśli nie wiesz, jak możesz promować zbiórkę na Facebooku, kliknij poniżej:

Promocja zbiórki na Facebooku

Promuj również zbiórkę poza internetem. Zrób ulotkę i zanieś ją do lokalnego sklepu czy restauracji. Pobierz i wydrukuj plakat w serwisie Pomagam.pl. Powieś go w kluczowych miejscach np. na osiedlowej tablicy informacyjnej. Pomysłów na promowanie zbiórki offline jest więcej, sprawdź, co jeszcze możesz zrobić:

Promocja zbiórki offline

Do promocji swojej zbiórki możesz również wykorzystać przycisk "Udostępnij" w naszym serwisie. Jest on umieszczony na stronie zbiórki po prawej stronie od głównego zdjęcia od razu pod przyciskiem "Wpłać teraz".

Jest dużo możliwości udostępniania - social media, e-mail, plakat z kodem QR, a nawet widget. Jeśli chcesz zobaczyć więcej, sprawdź nasz film na YouTube "Jak udostępnić zbiórkę w internecie?", klikając poniżej:

Sprawdź film

Dotrzyj do dziennikarzy poprzez influencerów

Dziennikarze często obserwują osoby znane np. polityków, aktorów lub influencerów. Jest to część ich pracy. Spróbuj dotrzeć do dziennikarzy pośrednio. Jeśli ktoś popularny opowie o Twojej zbiórce na swoim profilu na tiktoku, instagramie czy facebooku, są duże szanse, że dziennikarze zobaczą to. A jeśli poruszony przez ciebie temat zainteresuje ich, odezwą się do ciebie.

Jak to zrobić? Napisz do wybranych influencerów. Możesz zacząć od tych, których sam/a obserwujesz. Przygotuj gotowe grafiki, wyślij im i poproś o udostępnienie. Możesz również sam/a udostępnić grafikę na temat swojej zbiórki w postaci np. story i oznaczyć na nim osoby znane.

Zaproś dziennikarzy, aby zobaczyli efekty Twojej zbiórki 

Gdy już uda ci się zebrać pieniądze na wskazany cel, pochwal się efektami. Wyślij do mediów zdjęcie: zakupionego wózka inwalidzkiego, wyremontowanego domu po pożarze lub nakarmionych psów w schronisku. Jeśli organizujesz za zebrane fundusze piknik lub warsztaty, zaproś na nie lokalne media. Dzięki temu dziennikarze będą mogli przygotować fotorelację i porozmawiać z uczestnikami.

Warto utrzymać kontakty z dziennikarzami również po zakończeniu zbiórki. Mogą one okazać się nieocenione w przyszłości. Może będziesz potrzebować dalszego leczenia lub zaczniesz działać na rzecz innych, wówczas wystarczy, że dasz znać dziennikarzom o nowej zbiórce. Wiesz już, do kogo się odezwać i masz już przetarte szlaki, co zwiększy twoje szanse na pojawienie się w mediach.


Jak widzisz, pojawienie się w mediach nie jest tak nieosiągalne, jak może wydawać się na pierwszy rzut oka. Wystarczy nieco chęci i zaangażowania. Pomocne będą również nasze wskazówki. 

Natomiast jeśli żadne media nie opublikują Twojej informacji prasowej, nie poddawaj się. Przypominaj o sobie dziennikarzom co jakiś czas. Szukaj również kontaktu z innymi redakcjami. 

Pojawianie się w mediach jest bardzo ważne, ponieważ im częściej Twoja zbiórka pojawi się w nich, tym większa szansa na zwiększenie liczby wpłat. W końcu każdy czytelnik może stać się Twoim darczyńcą. 

Powodzenia! 

Nie masz jeszcze swojej zbiórki, ale chcesz ją założyć? Kliknij w przycisk poniżej i zrób to już teraz. To bardzo proste!

ZAŁÓŻ ZBIÓRKĘ

Nie wiesz jak założyć zbiórkę? Odwiedź nasz kanał na Youtube, gdzie wyjaśniamy Ci jak to zrobić:

Jak założyć zbiórkę?

Załóż swoją pierwszą zbiórkę

Zbieraj pieniądze na to, czego
najbardziej potrzebujesz już dziś!

Pomagam.pl wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej

Zamknij